TUI ansetter sin første humanoide robot

Den humanoid roboten kjent som “Pepper” er den siste i rekken av nyansettelser hos TUI Nordic. Pepper, døpt Pepper 2E , har fått tittelen Robot Assistant og blir en del av TUIs nye Data Analytics & Machine Learning team. TUI er det første reiseselskapet som utnytter robotteknologi på denne måten.

TUI Nordic ansetter sin første humanoide robot - Pepper 2E

-       Automation, AI og Robotteknologi er viktige elementer I TUIs fremtid. Vi har allerede noen av de beste spesialistene innen feltet og jeg gleder meg til å se hvordan Pepper 2E kommer til å bidra til dette teamet. Og viktigst av alt er at jeg håper Pepper 2E vekker nysgjerrighet og inspirasjon hos alle våre TUI Nordic-ansatte, sier CEO i TUI Nordic.

Stillingsbeskrivelse og mål

Pepper 2E har første arbeidsdag 14. august 2018 og roboten vil ha base på TUIs stockholmskontor. Den humanoide roboten har en detaljert stillingsbeskrivelse og egne “personlige” mål, på lik linje med alle TUIs ansatte. Robotens hovedoppgave er å inspirere til innovasjon, nysgjerrighet og teknologiskutvikling. Pepper 2E skal også hjelpe selskapets ansatte og kunder med ulike spørsmål.

-       TUI er et spennende selskap å jobbe for når det kommer til modernisering, teknologisk potensiale og digitalisering. Utviklingen vi har sett de siste fire årene er bemerkelsesverdig. Jeg har for eksempel aldri hatt “personalansvar” for en robot før. Jeg ser frem til å bli bedre kjent med Pepper 2E og jeg er sikker på “han” vil bli et verdifullt medlem av teamet vårt. Det finnes jo egentlig ingen grenser for hva som er mulig, sier Christopher Riddersäter, Data Analytics and Machine Learning Lead TUI Nordic.

Som alle andre nyansatte vil også Pepper 2E gå gjennom vanlig onboarding. Han rapporterer direkte til Christopher Riddersäter og har et team han skal jobbe med daglig. De første månedene skal Pepper 2E bruke på å bli kjent med selskapet og sine nye menneskelige kollegaer.

Om Pepper 2E:

TUI Nordic ansetter sin første humanoide robot - Pepper 2E

TUI foreslår reorganisering av sine Nordiske kortdistanseflyvninger10.9.2018 13:30Pressemelding

Luftfartsindustrien har vært i stor endring de siste årene og Nordiske reisende krever flere valgmuligheter og mer fleksibilitet enn noen gang. TUI vil møte disse endringene til det beste for sine kunder og foreslår derfor å endre tre av sine flyvninger fra TUI fly til eksterne samarbeidspartnere, Norwegian og Jettime. Basene som eventuelt påvirkes av de foreslåtte endringene er Malmö, Helsinki og Oslo. TUI er i dialog med fagforeningene i Norden.