TUI Academy Satser på nytt prosjekt i Vietnam

TUI Care Foundation og Plan International samarbeider nok en gang om å hjelpe utsatte deler av lokalsamfunnet, denne gang i Hue City i Vietnam. Prosjektet gir 350 unge yrkestrening og støtter familier med å organisere finansieringsordninger.

TUI Academy - Vietnam

TUI Care Foundation og Plan International samarbeider om lanseringen av TUI Academy i Hue City i Vietnam. Prosjektet gir yrkestrening til 350 vanskeligstilte kvinner og menn, hvorav 180 av disse får turismerelatert yrkestrening.

Studentene får praktisk erfaring gjennom et skreddersydd opplæringsprogram ved en utvalgt restaurant. Prosjektet vektlegger også andre samfunnsnyttige verktøy som skal styrke lokalsamfunnet, eksempelvis å styrke husholdningenes økonomiske sikkerhet, samt økt bevissthet rundt barnevern for vanskeligstilte barn, unge og deres familier.

Alexander Panczuk, Executive Director i TUI Care Foundation, forklarer: - Unge i Hue har et enormt potensiale, men de mangler ofte tilstrekkelig utdanning og erfaring. Sammen med Plan ønsker vi å legge til rette for nye muligheter både sosialt og profesjonelt. Sammen med Plan ønsker vi å bidra til at lokalsamfunnet også kan utvikle seg på egenhånd.

For ti år siden begynte myndighetene i Hue City å flytte familier og lokalsamfunn fra båter på Hue's elver til leilighetskomplekser og hus. Da de bodde på båter, var det få av barna som gikk på grunnskole og de har derfor ikke tilgang til ytterligere utdannelse og mulighet til å komme seg ut av fattigdom. Mange barn blir sendt ut for å jobbe i gatene for å spe på familiens inntekt, for eksempel ved å selge snacks eller selge grønnsaker fra morgen til midnatt. Arbeidsledigheten blant vanskeligstilt ungdom og flyttede familier er fortsatt høy, og arbeidende barn, spesielt jenter, er svært utsatt for misbruk og utnyttelse.

TUI Academy gir 4 måneders yrkestrening som inkluderer klassetimer og et internship ved treningsrestauranten Tre. Den nyåpnede restauranten har blitt satt opp som en sosial bedrift basert på en forretningsmessig løsning som gir en vinn-vinn-situasjon for alle. Tidligere kandidater vil drive restauranten, ha en forutsigbar inntekt og forbedre sine personlige og faglige ferdigheter på arbeidsmarkedet gjennom yrkeserfaring; Studentene vil få praktisk erfaring i tillegg til yrkesopplæringen - og besøkende til Hue City vil kunne nyte lokale og internasjonale smaker samtidig som de bidrar til utviklingen av lokalsamfunnet. Inntektene generert av restauranten vil bli brukt til å finansiere opplæringsaktiviteter for at initiativet skal bli selvopprettholdende om tre år.

Kathrin Hartkopf, Director foundation i Plan Germany sier: “Bærekraftighet er en viktig del av dette prosjektet. Ikke bare gir vi unge i Hue mulighet til utdanning og jobbmuligheter, men dette vil også styrke lokalsamfunnet gjennom at restauranten driver seg selv og mikrolån til 160 husholdninger. Vi er opptatt av at barn, unge og deres familier drar nytte av dette samarbeidet med TUI Care Foundation også om tre år. Vi ser frem til samarbeidet og håper å bidra til langvarig verdivekst i området.»

Begge organisasjonene har samarbeidet tidligere om etableringen av et TUI Academy i Den dominikanske republikk, og gir utdanning og sysselsettingsmuligheter til over 150 venskeligstilte jenter og gutter. Med samme holistiske tilnærming som i Vietnam, omfatter prosjektet i Den dominikanske republikk også utdanning om seksuell og reproduktiv helse og rettigheter, kjønnsrelaterte problemer, arbeidssikkerhet og økonomisk kompetanse. Basert på suksessen til dette prosjektet, har Plan International og TUI Care Foundation besluttet å utvide programmet til andre regioner i verden.

I dag finnes det TUI Akademier i Den dominikanske republikk, Zanzibar, Namibia og Vietnam.

Les mer om TUI Care Foundation her https://www.tuicarefoundation.com/en

TUI Academy - Vietnam

TUI foreslår reorganisering av sine Nordiske kortdistanseflyvninger10.9.2018 13:30Pressemelding

Luftfartsindustrien har vært i stor endring de siste årene og Nordiske reisende krever flere valgmuligheter og mer fleksibilitet enn noen gang. TUI vil møte disse endringene til det beste for sine kunder og foreslår derfor å endre tre av sine flyvninger fra TUI fly til eksterne samarbeidspartnere, Norwegian og Jettime. Basene som eventuelt påvirkes av de foreslåtte endringene er Malmö, Helsinki og Oslo. TUI er i dialog med fagforeningene i Norden.