Trafikksikkerhetsforeningen

Trygt fram i desember

Så langt i desember har seks personer omkommet i trafikkulykker på norske veier. Dette er seks for mange. De siste fem årene har det i gjennomsnitt omkommet 10 personer, 227 har blitt skadd og av disse igjen var det 22 hardt skadd i løpet av desember måned.
Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i Trafikksikkerhetsforeningen oppfordrer alle til å vise ekstra hensyn i desembertrafikken. Foto: TSF/Mari Helmer

De siste årene har det vært svært krevende forhold ute i trafikken for mange av våre trafikanter. Vi i Trafikksikkerhetsforeningen ønsker å sende ute en oppfordring til alle trafikantene nå i desember måned, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i TSF.

- Ta ekstra hensyn til føreforholdene og kjør etter forholdene og alltid på riktig side av fartsgrensene, fortsetter Tangstad-Holdal.

Alle på motoriserte kjøretøy, ta ekstra hensyn til den mørke årstiden og vær oppmerksom på de myke trafikantene. Og til alle myke trafikantene, gjør deg godt synlig, bruk refleks og lys slik at du blir oppdaget i god tid.

Antall kollisjoner øker i takt med julestresset, og sjansen for at du skal bli innblandet i en kollisjon øker for hver dag fram mot jul. De siste årene er det 22. og 23. desember som har vært dagene med flest kollisjoner. 22. desember smeller det 79 prosent mer enn de andre dagene i løpet av året, og i fjor ble det registrert 3 325 kollisjoner der personbiler var involvert dagene 22. og 23. desember. (Statistikk basert på skademeldinger innlevert til forsikringsselskapene (kun materielle skader)).

Noen gode råd

- Skrap vinduene fri for is før oppstart, slik at du har fri sikt i alle retninger.

- Prøv å stress ned i dagene som ligger foran oss i desember, og ta godt vare på deg selv og hverandre.

- Vis ekstra hensyn i trafikken, vær en god samarbeidstrafikant og ikke en duelltrafikant, slik at alle kommer seg trygt fram i desember-trafikken.

Vi har ingen å miste, avslutter Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i Trafikksikkerhetsforeningen.

Bilder

Last ned bilde
Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i TSF, oppfordrer alle til å vise ekstra hensyn i desembertrafikken. Foto: TSF/Mari Helmer
Last ned bilde

Om Trafikksikkerhetsforeningen

Trafikksikkerhetsforeningen
Plogveien 7

401 30 800http://www.trafikksikkerhetsforeningen.no/

TSF en forening med et bredt fokus på fysisk sikre og trygge trafikkmiljø.

TSF skal ha fokus på alle bransjer som jobber med fysiske sikkerhetstiltak langs våre veger, både for de som ferdes på eller langs vegen og de som arbeider på og ved vegen.

TSF skal arbeide for at de beste løsningene blir valgt basert på kunnskap og erfaring, og at fysisk vegsikring får det fokuset som er nødvendig for å bli tatt tilstrekkelig på alvor.

Følg pressemeldinger fra Trafikksikkerhetsforeningen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Trafikksikkerhetsforeningen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Trafikksikkerhetsforeningen