Tryggere enn noen gang å betale i utlandet

Utenlandsbetaling er tryggere i dag enn det noen gang har vært. Likevel råder Forbrukerrådet reiselystne nordmenn om å ta visse forholdsregler.
TRYGT: – I dag er det tryggere enn noen gang å betale i utlandet, hevder Forbrukerrådet.

I fjor la vi igjen rundt 107 milliarder kroner i utlandet, og statistikken tilsier at vi er et kortbetalende land; bare i Norge tok vi ut 63 milliarder kroner i minibank i 2018, hvorpå vi betalte med betalingskort for 867 milliarder kroner. Da er det naturlig at nordmenn flest foretrekker kort også i utlandet, og da er det kredittkort eller et kort med Mastercard eller Visa som er de tryggeste alternativene.

Og dét gjelder ikke kun for betalinger i utlandet, men også når man kjøper eksempelvis flybilletter og hotellopphold.

– Muligheten til å klage til noen hjemme, som kredittyter, er en sikkerhet når du bestiller flybilletter og hotell langt unna med andre lover og regler, sier juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen til Dinero.no.

– I dag er det tryggere enn noen gang å betale i utlandet, påpeker han.

Hvorfor er kredittkort tryggere? Svaret er at kredittkjøp er beskyttet ved lov via finansavtaleloven, som blant annet sier at du kan rette krav mot kredittyter – banken din – dersom du ikke mottar riktig vare eller dersom selskapet du handler hos slås konkurs. Eksempler på dette er dersom reisebyrået du har kjøpt billetter hos går dunken, eller dersom feriehuset du har bestilt ikke eksisterer.

Mobilbetaling er også trygt

Aktører som Apple Pay og Google Pay entret det norske markedet for ikke så altfor lenge siden, og til tross for at mobilbetalinger har en oppadgående trend her til lands, er det fremdeles kortbetalinger som står for brorparten av transaksjonene.

Siden stadig flere norske banker tilbyr disse tjenestene, er sannsynligheten stor for at mobilbetaling blir mer populært også i utlandet – og skal vi tro Iversen i Forbrukerrådet, er dette minst like trygt som kortbetaling.

– Når du gjelder kjøp gjennom Apple Pay og Google Pay så vil du kunne klage til kortselskapet som et knyttet til kontoen, så lenge det er snakk om et kredittkort eller et debetkort med tilknytning til Mastercard eller Visa, sier han.

Transaksjoner gjort med mobiltelefonen er kryptert i den grad at det i de fleste tilfeller er betraktet som et sikrere betalingsalternativ enn sedvanlig kortbetaling. På grunn av dette sikkerhetselementet er det vanskelig for uvedkommende å misbruke kortinformasjonen din.

Ikke velg norske kroner framfor lokal valuta

Et tips fra Forbrukerrådet er å velge den lokale valutaen dersom du får valget mellom å ta ut penger eller betale i den lokale valutaen eller overført til norske kroner. Velger du å gjennomføre transaksjonen i norske kroner framfor lokal valuta, vil minibanken eller terminalen konvertere kursen for deg.

– Blir du spurt om å velge valuta så ikke velg norsk, men lokal valuta, sier Iversen.

Å betale i norske kroner virker kanskje praktisk og forutsigbart, men sannheten er at du som kunde taper store summer på dette ved gjentatte transaksjoner. Årsaken er at banken eller brukerstedet i disse tilfellene i mer eller mindre grad bestemmer valutakursen selv. Denne er gjerne en god del høyere enn det betalingsnettverk som Visa og Mastercard kan gi – og banken putter mellomlegget i egen lomme.

Samtidig lønner det seg å bruke et debet- eller kredittkort som lar deg ta ut kontanter uten ekstra gebyrer for å holde utgiftene nede på ferie.