Trygg påsketur med barn i baksetet

Årets påskeutfart står snart for tur, og lange køer kan lett bli kjedelig for barna. – Forbered barna på reisen og ta pauser underveis. Da blir det både hyggeligere og tryggere for alle, anbefaler kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF.
Ta pauser underveis. Særlig for de minste barna er dette viktig. Har du en lei ettåring i barnesetet, er det ikke så mye annet som hjelper enn et stopp. (Foto: NAF)

De fleste kjenner seg igjen i spørsmålet «hvor langt er det igjen til vi er fremme?». Utålmodige barn kan være en prøvelse, og det er lett å la seg stresse. Da er det viktig å huske på at distraksjoner i bilen kan gå utover hvor trygg sjåfør du er.

- En uoppmerksom sjåfør er en dårlig sjåfør. Uoppmerksomhet hos fører bidrar til så mye som hver tredje dødsulykke i trafikken, og barn i baksetet er en av de vanligste årsakene til distraksjon, sier Ryste.

Tallene er hentet fra Statens vegvesens ulykkesanalyser.

- Bilkjøring krever din fulle og hele oppmerksomhet. Derfor er det viktig å legge opp den lange bilturen med barna sånn at det ikke går utover tryggheten på veien, sier Ryste.

Planlegg turen

De fleste barn takler lange reiser bedre om de er forberedt på hva som kommer. Snakk med barna om at turen vil ta tid, at det kan bli kø og at dere sammen skal kose dere på veien.

– Planlegg sammen med barna på forhånd. Spør dem hva som skal til for at de skal ha det hyggelig på veien, hvilke kosedyr de vil pakke i reisesekken, hvilken bok de vil ha med seg og hva de har lyst til å høre på i bilen, oppfordrer Ryste.

Husk å ta med mat og drikke til barna, det kan få timene til å gå litt fortere.

- Er du alene med barna i bilen, husk å legge maten sånn at de kan finne den frem selv. Hvis du må hjelpe til, stopp bilen før du begynner å lete rundt i matposen, sier Ryste.

Nettbrett

Nettbrettet redder nok «familiefreden» på mange lange bilturer. Musikk, spill, filmer og lydbøker – utvalget av digital underholdning til barna er stort. Men en ting må du huske før turen starter:

- Alle løse gjenstander i bilkupeen skal sitte fast. Skulle dere komme ut for et uhell, vil du ikke ha et nettbrett flyvende gjennom bilen med voldsom kraft. Det finnes gode løsninger for å spenne fast slike produkter, bruk dem, oppfordrer Ryste.

Barn som er vant til nettbrett og mobil i hverdagen synes også ofte det er koselig med litt fellestid med familien i bilen.

- Vi pleier å lage spillelister der alle i bilen får velge en sang hver etter tur. Lydbøker og quiz er også populært, sier Ryste, som selv har to barn i barneskolealder.

Ta pauser

Et annet godt tips er å ta pauser underveis. Særlig for de minste barna er dette viktig. Har du en lei ettåring i barnesetet, er det ikke så mye annet som hjelper enn et stopp.

– Det å stoppe og få løpt litt rundt kan være nok for en ivrig barnekropp. Noen strekninger har veikroer med lekerom langs veien. Ellers finnes det mange fine rasteplasser hvor man kan finne på uteleker, sier Ryste.

Pakk trygt!

Det er også viktig å tenke på barna i baksetet når du pakker bagasjerommet.

- Mye bagasje i bagasjerommet kan trykke seteryggen frem dersom dere kommer ut for en ulykke. Husk derfor å stroppe fast bagasjen. Da sitter barna tryggere, også om det verste skulle skje på turen, sier Ryste.