Trygg ferie fra første mil

De færreste legger ut på lengre skitur uten forberedelse, skikkelig utstyr og godt feste. Det burde være en selvfølge for bilturen også. Trygg Trafikk oppfordrer derfor til å bruke 15 minutter på å gjøre feriestarten så trygg som mulig.

Foto: Colourbox

– De færreste legger ut på lang skitur uten å sjekke værmeldingen, ha utstyret i orden og drikke i sekken. Slik bør det være med bilturen også. Av en eller annen grunn legger altfor mange ut på biltur totalt uforberedt. Invester derfor et kvarter på å gjøre ferien så trygg som mulig fra første mil, sier kommunikasjonssjef Ann-Kathrin Årøen i Trygg Trafikk.

Skiftende vær, krevende kjøreforhold

Sol i det ene øyeblikket, og glatte veier og dårlig sikt i det neste. Vinterferien er ofte en uke med svært skiftende vei- og føreforhold.

– Det kan aldri sies for ofte: Sjekk veg- og kjøreforhold når du skal ut på tur. Selv om det er fint vær og godt føre når du drar, kan det endre seg raskt. Når temperaturen i løpet av timer varierer fra plussgrader til minusgrader er det greit å være ekstra forberedt, sier Årøen.

Sjekkliste før turen

Dagen før feriestart er ofte kaotisk og det er ofte tusen ting som skal huskes. Da er det lett å fokusere mer på skismurning og bagasje, enn det som får deg trygt frem. Trygg Trafikk oppfordrer derfor til å lage en sjekkliste for bilturen.

– Lag en sjekkliste. Da er du sikker på at du husker riktig utstyr. Rene dekk, spylervæske, hurtigkjetting og spade er et must. Det samme er varme klær, refleksvest og oppladet mobil. En nistepakke er heller ikke dumt. Er du uheldig kan du både kjøre deg fast og bli ventende lenge på kolonne eller at stengte veier skal åpne, sier Årøen.

Stress minst mulig

På de store utfartsveiene vil det også være stor trafikk, og det kan være smart å prøve å dra litt tidligere eller senere enn vanlig. Det viktigste er likevel å stresse minst mulig når du først kommer deg avgårde.

– Du får ikke gjort noe med trafikken så du kan like godt stresse ned først som sist. Er du stresset tar du nemlig ofte farlige valg. Forbikjøringer gjør bare at du skaper utrygghet, dårlig stemning og farlige situasjoner. Kort sagt: Alt du ikke vil ha i ferien, mener Årøen og fortsetter:

I tillegg er det viktig å senke farten og følge flyten i trafikken. Husk også at du skal holde så stor avstand til bilen foran at du kan bremse trygt på glatt føre.

Sjekkliste før turstart:

1. Sjekk værmeldingen