Trumf Visa får ny leverandør

Det er NorgesGruppen selv som overtar distribusjonsavtalen for kredittkortet Trumf Visa når avtalen med DNB opphører. Rente og valutapåslag økes, og uttaksgebyret endres.
TRUMF VISA: Kredittkortet Trumf Visa utstedes nå av NorgesGruppen framfor DNB. Kortet gjennomgår noen forandringer, og de gamle kortene slutter å virke i oktober i år. Foto: Freepik

Trumf – NorgesGruppens fordelsprogram – tilbyr kredittkortet Trumf Visa, som inntil nylig har blitt utstedt av DNB. Som følger av at avtalen mellom storbanken og Trumf nå har utløpt, har NorgesGruppen nå tatt over distribusjonen av egne kort.

De eksisterende DNB-kortene slutter å virke 10. oktober i år – uansett hva utløpsdatoen er på kortet, melder forbrukerportalen Dinero.no.

Det er allerede mulig å søke på de nye kortene, som utgis av NorgesGruppen Finans AS. Selskapet har konsesjon som betalings- og finansieringsforetak, og tilbyr fra før bedriftskort til betalingskunder.

– Vi har prioritert fordeler som vi ser at kundene i dagligvarebutikkene benytter seg av og foretrekker, sier Ingrid Solberg Gundersen, kommunikasjonssjef Konserninformasjon i NorgesGruppen, til Dinero.no.

Samme bonusopptjening og ny app

Selv om kortet nå kommer i ny drakt, er det ikke dermed sagt at endringene i selve kortet er merkverdige. Trumf Visa gir fremdeles to prosent i Trumf-bonus på handel hos NorgesGruppen og 0,5 prosent i bonus på kjøp andre steder – så framt du ikke handler i konkurrerende dagligvarebutikker, da får du ingen bonus.

Kredittkortet har fremdeles reiseforsikring inkludert så lenge du betaler minst halvparten av transportkostnadene med kortet. Forskjellen er at forsikringen nå også inkluderer ID-tyveriforsikring.

– Vi har også laget en egen app som gir kundene en enkel oversikt over kortbruk og flere nyttige funksjoner, som for eksempel se PIN-kode, se fakturahistorikk og hente frem digitalt kort for enkel netthandel.

Gebyrendringer og økning i valutapåslag

Rent prismessig har den nominelle renten på kortet økt med et halvt prosentpoeng, fra 22,5 til 23 prosent. Det gir en effektiv rente på 27,19 prosent. Gebyrene for kontantuttak i minibank er uforandret på 35 kroner per transaksjon, pluss 1,5 prosent av uttakssummen.

Samtidig har kontantuttak over skranke i bank blitt redusert fra 75 kroner pluss 0,5 prosent av uttakssummen til det samme som vanlige minibankuttak.

Valutapåslaget på kortet har samtidig økt fra 1,75 til 1,9 prosent. Påslaget er en prosentvis avgift man betaler for å gjøre transaksjoner i fremmed valuta. Bransjestandarden for valutpåslag har i løpet av de siste årene gått fra å ligge på 1,75 prosent til nærmere to prosent.

I Trumf Visas tilfelle utgjør forskjellen 1,5 kroner per 1000 norske kroner du benytter i ikke-norsk valuta.

Vil Trumf Visa gjennomgå ytterligere endringer i tiden framover?

– Vi kan aldri utelukke endringer i årene som kommer da vi hele tiden fokuserer på å tilby attraktive fordeler for Trumf-medlemmene. Vi har høstet gode erfaringer med dagens Trumf Visa og har tro på at mange vil søke om og benytte seg av kortet i tiden fremover, sier Solberg Gundersen.

Må søke på nytt for å få kortet

Kunder som allerede har Trumf Visa-kredittkort er nødt til å søke på nytt for å få de nye kortene. De gamle kortene utløper 10. oktober i år.

– Eksisterende kunder må også søke om det nye kortet. Dette er blant annet på grunn av personvernforskrifter og at kunden må inngå en juridisk avtale med NorgesGruppen Finans som loven krever, sier Solberg Gundersen i NorgesGruppen.

FAKTABOKS

Trumf er NorgesGruppens fordelsprogram, som lar kunder tjene Trumf-bonus ved handel i butikker som Meny, Kiwi, Joker og Spar. Bonusen kan konverteres til penger som overføres til kundens brukskonto, eller de kan konverteres til EuroBonus-poeng eller benyttes i Trumf-systemet.

Trumf Visa er fordelsprogrammets egne kredittkort som lar brukerne spare opp flere poeng ved bruk. Inntil nylig har kortet blitt distribuert av storbanken DNB. På grunn av at avtalen mellom Trumf og DNB nå har opphørt tar NorgesGruppen Finans AS over. De gamle kortene slutter automatisk å virke 10. oktober 2020.