True crime-serien "Hvem drepte Birgitte?" kommer på TV 2

Den første norskproduserte true crime-serien for tv kommer på TV 2 til høsten. Serien omhandler det uoppklarte drapet på Karmøy-jenta Birgitte Tengs, og har førpremiere på Den norske filmfestivalen i Haugesund.

Det brutale drapet på 17 år gamle Birgitte Tengs i 1995 er blant norgeshistoriens mest omtalte drapssaker. Birgittes fetter ble siktet for drapet, og tilsto etter tøffe avhør og uker i isolasjon. Han trakk senere tilståelsen. I en oppsiktsvekkende utvikling i retten ble han frikjent for drapet, men likevel dømt til å betale erstatning til Birgittes foreldre. Politiet har i ettertid fått mye kritikk for avhørsmetodene spesielt og etterforskningen generelt. Fortsatt vet vi ikke hvem som drepte tenåringsjenta bare noen hundre meter fra familiens hjem.

Aktualisert ved ny etterforskning

Den prisbelønte journalisten Bjørn Olav Jahr har skrevet bok om den uløste drapssaken, og har sammen med den erfarne og prisvinnende filmskaperen Bjørn Eivind Aarskog regi på dokumentarserien. I serien presenterer de et realistisk bilde av hva som kan ha skjedd på Karmøy drapsnatten.

- Drapet som rystet et lokalsamfunn og berørte hele befolkningen er på nytt aktualisert ved at Cold Case-gruppen i Kripos har tatt den opp til ny etterforskning. I serien får vi møte flere av Birgittes nærmeste venner og familie, vi belyser politiets etterforskning og vi forsøker å nøste opp mange av de løse trådene i saken, sier programredaktør i TV 2, Jarle Nakken.

En viktig del av norsk kriminalhistorie

Serieskaper Bjørn Eivind Aarskog ble sterkt engasjert i drapssaken da han leste Jahrs bok «Hvem drepte Birgitte Tengs?».

- Det er så mange som er berørte av denne tragedien, og ønsket om å finne en løsning på drapssaken har vært en sterk drivkraft for å lage denne serien. Jeg har stor respekt for hva det må ha kostet medvirkende å stille foran kamera, og er stolt over det produksjonens samvittighetsfulle og profesjonelle team har skapt, sier Aarskog.

Jarle Nakken håper at dokumentarserien kan belyse og gi mer innsikt i en viktig del av norsk kriminalhistorie.

- Mange mener at Birgitte-saken representerer et veiskille i Norge når det gjelder avhørsmetoder. Dokumentarserien løfter viktige problemstillinger knyttet til blant annet rettssikkerhet, og søker svar på hva som kan ha gått galt og hvordan dette kunne skje, sier Nakken.

- En solid fremstilling av et sensitivt materiale

Festival- og programsjef i Den norske filmfestivalen i Haugesund, Tonje Hardersen, ser frem til å kunne vise Norges første true crime-serie for tv. Hun mener serien på en verdig måte tar for seg drapssaken som rystet lokalmiljøet i Haugesund.

- TV 2 og Filmhimmelen har med denne serien laget en solid fremstilling av et sensitivt materiale. Dette er en sak som mange kjenner til i vår festivalby, for ikke å si i resten av Norge. Det er dermed en lettelse å se at serien tar denne saken på alvor. Jeg er i tillegg imponert over den høye produksjonskvaliteten og det omfattende arbeidet bak serien, sier Hardersen.

«Hvem drepte Birgitte?» har førpremiere på Den norske filmfestivalen i Haugesund onsdag 22. august. Serien vises på TV 2 til høsten.

Slik blir julen på TV 2 og TV 2 Sumo12.11.2018 14:31Pressemelding

TV 2 starter nedtellingen til jul med flere julekalendere; «Tinkas juleeventyr» som er god underholdning for hele familien, og to eldre julekalender-klassikere. Hele desembermåned er fylt med underholdning med inspirasjon til juleforberedelsene, julekonserter og juleaksjoner. På sendeplanen står også flere filmklassikere som hører julen til, julehumor, romjulskrim og mye mer. Her presenteres noe av det TV 2-seerne kan vente seg i desembermåned!