Tror på ytterligere vekst i Finland etter beslutning i det finske finanstilsynet

Nokas tror på ytterligere vekst i Finland etter beslutning i det finske finanstilsynet.

I påvente av klagebehandlingen utsatte S-Group og Nokas utrullingen av ytterligere minibanker utover de første 80 minibankene som Nokas allerede hadde satt i drift.

Den 29. januar i år traff det finske tilsynet en endelig avgjørelse i tråd med de aller fleste høringsinstanser. Konsernsjef Heine Wang i Nokas er godt fornøyd med at anken ikke ble tatt til følge.

- Sammen med S-Group argumenterte vi for å opprettholde nøytraliteten i gebyrene. Vi mente at bankene ikke burde få medhold, da dette ville stride mot en likeverdig konkurranse. Vår vurdering bygde også på signalene fra finske konkurransemyndigheter, finansministeren og flere andre aktører som var enige med oss. Saken ble for øvrig behandlet i spørretimen i det finske parlamentet, der finansministeren var meget positiv til Nokas inntreden i markedet, sier konsernsjefen.

- Nå tror vi på ytterligere vekst i det finske markedet. Denne saken har fått mye oppmerksomhet i media og medført at flere er blitt interessert i våre løsninger. Dette er også en stor seier for finske forbrukere. Forbrukerne skal kunne ta ut kontanter når de trenger det, og der de gjør sine daglige innkjøp uten å måtte ta hensyn til hvem som eier minibanken, sier Heine Wang.

Økonomidirektør i S-Group, Jari Annala, sa dette da avtalen ble signert i fjor høst:

'' Vi er svært fornøyd med å ha fått på plass avtalen med Nokas. Nokas er en solid og pålitelig partner som har inngående ekspertise på drift av minibanker på et nordisk nivå. Kontanter er fortsatt et viktig betalingsmiddel for finske forbrukere. Mer enn hver tredje kunde betaler med kontanter i våre butikker. Vi ønsker å tilby kundene friheten til selv å velge betalingsmåte. Derfor utvikler vi ulike betalingsalternativer i tillegg til digitale betalingssystemer."

Avtale verdt 500 millioner

Avtalen med S-Group har en verdi på rundt 500 millioner kroner og gjelder for fem år. Med rundt 400 minibanker i Finland, får Nokas til sammen 1.200 egne minibanker fordelt rundt i Norden. Nokas drifter også flere hundre minibanker for ulike banker. Alle overvåkes av Nokas operasjonssentral i Norge.