Tror ikke renteøkning påvirker forbrukslånsrenten

Hvis Norges Bank øker styringsrenten vil boliglånsrenten trolig settes opp – men vil forbrukslånsrenten økes? Trolig ikke, ifølge bankene.
Dersom Norges Bank øker styringsrenten, vil også forbrukslånsrenten påvirkes? Trolig ikke, spår bankene. Foto: Espen Schive

Norges Bank vil i morgen torsdag beslutte om styringsrenten skal økes eller ikke. Styringsrenten har ikke blitt hevet siden 2011, men sentralbanken har selv forutsett en potensiell renteøkning.

Ved en eventuell økning vil også boliglånsrenten stige. Spørsmålet er om det samme vil skje med renten på usikret gjeld. Dinero.no har snakket med utvalgte banker for å finne ut om hvorvidt styringsrenten påvirker utlånsrenten for opptak av forbrukslån framover.

Renten på usikret kreditt økes mest sannsynlig ikke

Forbrukslån har sedvanlig høyere rentesatser enn pantelån som boliglån og billån, men har likevel et noe stabilt rentenivå, forteller banksjef i Instabank, Robert Berg, til Dinero.no.

– Det er relativt lav sannsynlighet for at vi øker utlånsrenten med det første, uavhengig av hva Norges Bank gjør med styringsrenten. Skulle det bli en rekke rentehevinger over tid kan det selvsagt være at også Instabank må gjøre en justering, men det er ikke veldig aktuelt sånn vi ser markedet fremover nå, sier han.

Renten for forbrukslån settes individuelt, og baseres på faktorer som alder, personlig økonomi og generell betalingsevne. Berg i Instabank understreker at renten på forbrukslån tar utgangspunkt i en antatt risiko for det enkelte lån. Forbrukslånsbanker har derfor ikke styringsrenten som rettesnor i like stor grad som banker som låner ut pantelån.

Forbruksbanken Bank Norwegian tror heller ikke at en eventuell økning av styringsrenten vil påvirke rentenivået for usikret gjeld.

– Vi kan ikke kommentere eventuelle planer rundt en kommende renteøkning, men på generelt grunnlag vurderer vi at konkurransen i markedet er så stor at en renteøkning neppe vil medføre en renteheving for usikrede lån, sier Bank Norwegians leder for kommunikasjon og samfunnskontakt, Kai-Morten Terning til Dinero.no.

Også Monobank tror konkurransen forbrukslånsbankene imellom bidrar til å holde rentenivået stabilt.

– På forbrukslån vil nok bankene forsøke å beholde margin, men det er ikke sikkert at kundene aksepterer en høyere rente.

Ønsker ikke å kommentere prisendringer

Andre banker Dinero.no har vært i kontakt med ønsker ikke å kommentere eventuelle renteendringer og konsekvensen av disse.

– Det er for tidlig å si noe om eventuelle endringer i rentene og priser. Som alle andre nordmenn venter vi i spenning på hva Norges Bank gjør denne uken, så får vi etter det komme tilbake til hva det får å si for Sbanken, sier bankens kommunikasjonsansvarlig, Geir Holen.

Santander og Nordea ønsker heller ikke å kommentere fremtidig prisendring basert på en mulig renteendring.

Norges Banks neste rentebeslutning offentliggjøres torsdag 20. september kl. 10:00.