Samferdselsdepartementet

Trondheim først ute med bymiljøavtale: - Et viktig skritt mot bedre kollektivløsninger og mer miljøvennlige byer

Del

- Denne regjeringen ønsker å legge til rette for at flere velger å gå, sykle og reise kollektivt. Bymiljøavtaler er et av statens viktigste virkemiddel for å sikre at vi når dette målet. I dag legges et forslag til Norges første bymiljøavtale frem. Når bymiljøavtalen med Trondheim kommer på plass vil staten betale for halvparten av kostnadene ved store og viktige kollektivprosjekt i byen.

Det sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i forbindelse med at det i dag ble signert et utkast til en bymiljøavtale for Trondheim. Etter behandling i kommunestyret, fylkestinget og regjeringen kan avtalen som det i dag ble lagt frem et utkast til, tre i kraft.

Bedre byer
- Bymiljøavtalene har et mål det er lett å enes om: Byer som er trivelige å bo i, med ren luft, et effektivt kollektivtilbud og gode sykkelveier. Gjennom Miljøpakken har Trondheim allerede kommet godt i gang. Utkastet til en bymiljøavtale bygger videre på og styrker Miljøpakken.

- Trondheim kommune, fylkeskommunen og staten ved Vegdirektoratet og Jernbaneverket har i dette dokumentet lagt frem gode og helhetlige løsninger. Dette er et viktig skritt nærmere målet om bedre fremkommelighet i Trondheim, sier samferdselsministeren.

- Regjeringen vil gjøre det mer attraktivt å velge tog, buss, trikk, t-bane, sykkel eller gange i stedet for bilen. Det er viktig med en samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging. Vi må bygge mer og tettere rundt de største kollektivknutepunktene, slik at vi reduserer reisebehovet med bil. Dette er en viktig forutsetning i bymiljøavtalene.

Superbuss
Avtaleutkastet legger blant annet opp til at det skal utvikles et superbusstilbud, der utbygging av traseer, holdeplasser og bussdepot er viktige elementer.

Om bymiljøavtaler

  • Bymiljøavtalene skal bidra til et attraktivt kollektivtilbud i de største byområdene, og er en del av regjeringens innsats for kollektivtransport, syklister og fotgjengere. Dagens bypakker og belønningsordningen blir en del av ordningen med bymiljøavtaler.

  • De statlige midlene i bymiljøavtalene kan brukes til gang- og sykkelveger på riksveg, kollektivtiltak på riksveg og kollektivinfrastrukturtiltak av nasjonal interesse. I tillegg kommer statlige midler fra belønningsordningen.

  • De ni byområdene som er aktuelle for bymiljøavtaler er Osloregionen, Bergensområdet, Trondheimsområdet, Nord-Jæren, Kristiansandsområdet, Tromsø, Buskerudbyen, Nedre Glomma og Grenland. Det pågår nå forhandlinger med Oslo og Akershus.

Nøkkelord

Kontakter

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Byvekstavtaler: Startskudd for spleiselag som kan gi halve befolkningen en grønnere bo- og transporthverdag14.2.2018 13:24Pressemelding

Ordførere og byråder fra de ni største byområdene kommer denne uken til Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Tema er de kommende forhandlingene mellom staten og byområdene om hvilke virkemidler og ressurser som skal inngå i byvekstavtalene. Målet for disse avtalene er bedre mobilitet og transportløsninger for innbyggerne, slik at veksten i persontransport tas med kollektivtransport, sykkel og gange.

Ny konkurranse om drift av helikopterruten Værøy-Bodø med kontraktoppstart 1. august 20198.2.2018 12:31Pressemelding

– For øysamfunnet Værøy er helikopterruten mellom Værøy og Bodø av stor betydning for befolkning og næringsliv. Statens kostnader ved rutedriften er imidlertid betydelige. I dag subsidierer staten hver tur/retur-billett på ruten Værøy-Bodø med over 10 000 kroner. Hovedmålet i arbeidet med ny konkurranse om Værøy-ruten har derfor vært å sikre et tilfredsstillende rutetilbud og samtidig hindre en fortsatt vekst i statens utgifter, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom