Samferdselsdepartementet

Trondheim først ute med bymiljøavtale: - Et viktig skritt mot bedre kollektivløsninger og mer miljøvennlige byer

Del

- Denne regjeringen ønsker å legge til rette for at flere velger å gå, sykle og reise kollektivt. Bymiljøavtaler er et av statens viktigste virkemiddel for å sikre at vi når dette målet. I dag legges et forslag til Norges første bymiljøavtale frem. Når bymiljøavtalen med Trondheim kommer på plass vil staten betale for halvparten av kostnadene ved store og viktige kollektivprosjekt i byen.

Det sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i forbindelse med at det i dag ble signert et utkast til en bymiljøavtale for Trondheim. Etter behandling i kommunestyret, fylkestinget og regjeringen kan avtalen som det i dag ble lagt frem et utkast til, tre i kraft.

Bedre byer
- Bymiljøavtalene har et mål det er lett å enes om: Byer som er trivelige å bo i, med ren luft, et effektivt kollektivtilbud og gode sykkelveier. Gjennom Miljøpakken har Trondheim allerede kommet godt i gang. Utkastet til en bymiljøavtale bygger videre på og styrker Miljøpakken.

- Trondheim kommune, fylkeskommunen og staten ved Vegdirektoratet og Jernbaneverket har i dette dokumentet lagt frem gode og helhetlige løsninger. Dette er et viktig skritt nærmere målet om bedre fremkommelighet i Trondheim, sier samferdselsministeren.

- Regjeringen vil gjøre det mer attraktivt å velge tog, buss, trikk, t-bane, sykkel eller gange i stedet for bilen. Det er viktig med en samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging. Vi må bygge mer og tettere rundt de største kollektivknutepunktene, slik at vi reduserer reisebehovet med bil. Dette er en viktig forutsetning i bymiljøavtalene.

Superbuss
Avtaleutkastet legger blant annet opp til at det skal utvikles et superbusstilbud, der utbygging av traseer, holdeplasser og bussdepot er viktige elementer.

Om bymiljøavtaler

  • Bymiljøavtalene skal bidra til et attraktivt kollektivtilbud i de største byområdene, og er en del av regjeringens innsats for kollektivtransport, syklister og fotgjengere. Dagens bypakker og belønningsordningen blir en del av ordningen med bymiljøavtaler.

  • De statlige midlene i bymiljøavtalene kan brukes til gang- og sykkelveger på riksveg, kollektivtiltak på riksveg og kollektivinfrastrukturtiltak av nasjonal interesse. I tillegg kommer statlige midler fra belønningsordningen.

  • De ni byområdene som er aktuelle for bymiljøavtaler er Osloregionen, Bergensområdet, Trondheimsområdet, Nord-Jæren, Kristiansandsområdet, Tromsø, Buskerudbyen, Nedre Glomma og Grenland. Det pågår nå forhandlinger med Oslo og Akershus.

Nøkkelord

Kontakter

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Jernbanereformen: Konkurransen om Trafikkpakke 1 Sør: Bedre togtilbud på Sørlands-, Jær- og Arendalsbanen12.10.2017 13:53Pressemelding

- Regjeringen har en offensiv satsing på jernbanen, med mål om et stadig bedre tilbud til de reisende. Konkurranse om driften av persontogtilbudene er en viktig del av regjeringens jernbanereform. Dette vil kunne bidra til et bedre togtilbud og sikrer at staten kjøper togtjenester til riktig pris. I dag har Jernbanedirektoratet sendt ut konkurransegrunnlaget for Trafikkpakke 1 Sør, som omfatter togtilbudene på Sørlandet. Vi er opptatt av å høste erfaringer og lære underveis, og derfor skal konkurransene om de øvrige persontogtilbudene lyses ut suksessivt de kommende årene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom