Samferdselsdepartementet

Trondheim først ute med bymiljøavtale: - Et viktig skritt mot bedre kollektivløsninger og mer miljøvennlige byer

Del

- Denne regjeringen ønsker å legge til rette for at flere velger å gå, sykle og reise kollektivt. Bymiljøavtaler er et av statens viktigste virkemiddel for å sikre at vi når dette målet. I dag legges et forslag til Norges første bymiljøavtale frem. Når bymiljøavtalen med Trondheim kommer på plass vil staten betale for halvparten av kostnadene ved store og viktige kollektivprosjekt i byen.

Det sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i forbindelse med at det i dag ble signert et utkast til en bymiljøavtale for Trondheim. Etter behandling i kommunestyret, fylkestinget og regjeringen kan avtalen som det i dag ble lagt frem et utkast til, tre i kraft.

Bedre byer
- Bymiljøavtalene har et mål det er lett å enes om: Byer som er trivelige å bo i, med ren luft, et effektivt kollektivtilbud og gode sykkelveier. Gjennom Miljøpakken har Trondheim allerede kommet godt i gang. Utkastet til en bymiljøavtale bygger videre på og styrker Miljøpakken.

- Trondheim kommune, fylkeskommunen og staten ved Vegdirektoratet og Jernbaneverket har i dette dokumentet lagt frem gode og helhetlige løsninger. Dette er et viktig skritt nærmere målet om bedre fremkommelighet i Trondheim, sier samferdselsministeren.

- Regjeringen vil gjøre det mer attraktivt å velge tog, buss, trikk, t-bane, sykkel eller gange i stedet for bilen. Det er viktig med en samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging. Vi må bygge mer og tettere rundt de største kollektivknutepunktene, slik at vi reduserer reisebehovet med bil. Dette er en viktig forutsetning i bymiljøavtalene.

Superbuss
Avtaleutkastet legger blant annet opp til at det skal utvikles et superbusstilbud, der utbygging av traseer, holdeplasser og bussdepot er viktige elementer.

Om bymiljøavtaler

  • Bymiljøavtalene skal bidra til et attraktivt kollektivtilbud i de største byområdene, og er en del av regjeringens innsats for kollektivtransport, syklister og fotgjengere. Dagens bypakker og belønningsordningen blir en del av ordningen med bymiljøavtaler.

  • De statlige midlene i bymiljøavtalene kan brukes til gang- og sykkelveger på riksveg, kollektivtiltak på riksveg og kollektivinfrastrukturtiltak av nasjonal interesse. I tillegg kommer statlige midler fra belønningsordningen.

  • De ni byområdene som er aktuelle for bymiljøavtaler er Osloregionen, Bergensområdet, Trondheimsområdet, Nord-Jæren, Kristiansandsområdet, Tromsø, Buskerudbyen, Nedre Glomma og Grenland. Det pågår nå forhandlinger med Oslo og Akershus.

Nøkkelord

Kontakter

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Mer båndbredde for bedre mobile tjenester8.12.2017 13:58Pressemelding

– Gode mobiltjenester og en robust digital infrastruktur er avgjørende for stadig flere av dagens gjøremål både på jobb og privat. Denne uken har regjeringen besluttet at frekvensressurser i 700 MHz-båndet skal gjøres tilgjengelig for interesserte kommersielle ekomtilbydere i Norge. Dette er bra for utviklingen av mobilmarkedet, og det vil gjøre det mulig å tilby mobilbrukerne bedre tjenester. I tillegg vil frekvensene legge til rette for den fremtidige utbredelsen av 5G, noe som er viktig for en vellykket digitalisering i både privat og offentlig sektor, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

- Nyttig og viktig strategi for personvern i samferdselssektoren7.12.2017 12:56Pressemelding

Samferdselsministeren er positiv til Datatilsynet nye strategi for arbeidet med et godt personvern i samferdselssektoren. – Dette er både viktig og til riktig tid. Det ligger til rette for en fantastisk utvikling av teknologiløsninger i transportsektoren. Det er bra at Datatilsynet følger opp, og bidrar til klarere rammer for utviklingen innenfor grensene personvern setter, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Samferdselsdepartementets statssekretær Tommy Skjervold i Brussel: diskuterer vinterkompetanse for sjåfører og rettferdig konkurranse om godstransport5.12.2017 18:06Pressemelding

- Norge er et land med lange vintre og tøffe kjøreforhold vinterstid. Vi må sørge for at alle som kjører på norske veier, og spesielt førere av tunge kjøretøy, har nødvendig kompetanse for å takle disse forholdene. Vi ønsker også strengere regler og lik praktisering av regelverket for godstransportører i Europa. Dagene i Brussel er derfor viktige for å fremme norske posisjoner flere aktuelle EU-saker på vegtransportområde, sier statssekretær Tommy Skjervold.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom