Tromsø-forsker vant Hjernekraftprisen 2017

Forsker og arkeolog Jan Magne Gjerde fra UiT vant Hjernekraftprisen 2017 for sin formidling om bergkunst fra steinalderen.

1. mars 2018 delte Forskerforbundet ut Hjernekraftprisen for femte gang. Prisen belønner god formidling av forskningens betydning for samfunnet.

Årets hovedvinner ble Jan Magne Gjerde (UiT) for bidraget «Berg, bjørner og landskap». Gjerde viser hvordan helleristninger i samspill med naturen opptrer som «steinalderens Google Maps», med verdifull informasjon om livet i steinalderen.

Vinnerbidraget belønnes med 40.000 kroner.

Tre andre bidrag ble belønnet med 20.000 kroner hver. Laura Sommer og Christian A. Klöckner (NTNU) for «Pollution Pods – Art as a motor of climate change action», Bent Christen Braskerud (Oslo kommune) for «Varmere, våtere, villere – bedre?» og Jørgen Haave (Telemark Museum) for bidraget «Ibsens kjøkken».

Juryleder Tora Aasland stod for utdelingen.

Alle vinnerbidragene – og juryens begrunnelse – kan leses her: https://www.forskerforbundet.no/om-oss/hjernekraftprisen/2017-vinnerbidragene/

Lars Kolltveit, kommunikasjonsleder
99039161 / lars.kolltveit@forskerforbundet.no

Forskerforbundet er med 22 000 medlemmer landets største fag- og interesseorganisasjon for ansatte i forskning, høyere utdanning og kunnskapsformidling.