Tripletex

Tripletex og Aprila flytter banken hjem til småbedriftene

Tripletex åpner regnskapssystemet for Aprila Bank og tar et første skritt for å løse SMB-bedriftenes største utfordring.

Hege Oustad, daglig leder i Tripletex AS og Per Christian Goller, daglig leder i Aprila Bank AS inngår samarbeid og sørger for at Tripletex-kundene blir de første i verden til å få banken rett inn i regnskapssystemet.

Norske små og mellomstore bedrifter har lenge slitt med å få tilgang på kapital og moderne banktjenester.

- Små- og mellomstore bedrifter er navet i norsk verdiskapning og arbeidsliv og står for hele 60 prosent av sysselsettingen i privat sektor Norge, men er ikke tatt på alvor av de store bankene. Dette er et marked som er overmodent for mer kapital, innovasjon og disrupsjon, sier daglig leder Hege Oustad i Tripletex, som leverer regnskapssystemer til nærmere 30.000 små og mellomstore bedrifter i Norge.

Nå slipper Tripletex den nye banken Aprila Bank inn i regnskapssystemet. Sammen har de utviklet en ny skybasert løsning, og som et første skritt vil de nå la bedriftene selge sine fakturaer direkte i regnskapssystemet. Dette er det første bankproduktet av flere som er under utvikling.

Banken flytter inn

- Vi henter banken direkte inn til bedriftene gjennom økonomisystemene, og gir bedriftene som er kundene våre et stabilt verktøy for å styre likviditeten, sier hun.

Ved å koble banktjenester direkte til bedriftenes regnskapssystemer får Aprila Bank mulighet til raskt å vurdere risiko og skreddersy bankløsninger som svarer på småbedriftenes behov. Bedrifter som tidligere måtte pantsette private eiendeler for å sikre seg nødvendig finansiering for vekst og utvikling, kan nå med et tastetrykk selge fakturaene og få penger på bok innen neste arbeidsdag.

- Gjennom samarbeidet mellom Tripletex og Aprila Bank legges det til rette for å gjøre banktjenester langt mer tilgjengelig for SMB-markedet. Målet er at Aprila på sikt kan tilby fullverdige banktjenester gjennom regnskapssystemet, forteller daglig leder og gründer Per Christian Goller i Aprila Bank.

- De seneste årene har vi sett en rekke disrupsjoner av banktjenester inn mot privatmarkedet med nye produkter, løsninger og grensesnitt. Nå ser vi heldigvis at flere aktører tar opp kampen med oss for å kjempe om småbedriftene. Det er viktig for verdiskapningen i Norge fremover, sier Goller.

- Stas å være den første

- Dersom vi ønsker gründervirksomhet og økonomisk vekst i småbedrifter i Norge, må også vi kommersielle aktører være med og legge til rette for det, sier Hege Oustad, som selv er en av gründerne i Tripletex.

- Vi har selv vært en gründerbedrift og vet hvor vanskelig det er å få økonomien til å gå rundt. Da er det ekstra stas å være den første i markedet med en heldigital og skybasert bankfinansieringsløsning for små og mellomstore bedrifter, sier hun.

De første testkundene får denne uken tilgang til tjenesten, som vil bli tilgjengelig for Tripletex-kunder i løpet av våren 2018.

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde

Om Tripletex

Tripletex

+47 22 83 60 00http://www.tripletex.no

Fakta om Tripletex

• Selskapet med sine 85 ansatte ble etablert i 2002 og ble i 2016 oppkjøpt av Visma
  • Tripletex leverer et komplett skybasert økonomisystem for små og mellomstore bedrifter
  • Tripletex har de siste årene levert en årlig vekst på 50 %, og har i dag en base på 30 000 kunder

Fakta om Aprila Bank

• Banken har 12 ansatte og fikk konsesjon fra Finanstilsynet i oktober 2017
  • Aprila bygger en digital, moderne og effektiv bank for finansiering av små og mellomstore bedrifter
  • Aprila har valgt å ikke tilby banktjenester på egen nettside, men i stedet utvikle enkle løsninger integrert i forretningssystemer som bedrifter allerede bruker.

Følg saker fra Tripletex

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Tripletex på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.