Trening som medisin

- Muskel- og skjelettplager er den tilstanden som rammer flest og koster mest. Hele 73 milliarder i året! Politikerne bør tilrettelegge for helseforebyggende trening i kommunene for å spare samfunnskostnader, sier Tone Granaas, generalsekretær i Norsk Revmatikerforbund (NRF).
- Jeg trener aktivt. Det gjør at jeg får mindre smerter og leddgiktsplager. Jeg har gått fra sykmelding til å jobbe 100 %. I tillegg har jeg krefter til å ta meg av barna.Treningen gir meg økt livskvalitet, sier Ingrid Wulvik i Trondheim Revmatikerforening. Foto: Ola Kosberg

En av fire nordmenn har muskel- og skjelettplager. Over 300.000 har revmatisk diagnose. I dag skyldes om lag 46 prosent av Norges totale sykefravær, og 33 prosent av uførepensjonen, muskel- og skjelettsykdom. Et bedre kommunalt treningstilbud vil spare samfunnet for store utgifter og gi økt livskvalitet til personer med revmatiske diagnoser.

Trening på resept
- Trening som medisin må bli en del av det kommunale helsetilbudet. Forskning viser at fysisk aktivitet og trening gir store helsegevinster og økt livskvalitet. Vi må få på plass et konsept for trening på resept fra fastlegen til pasienter som er avhengig av trening, sier Tone Granaas.

Får folket opp av sofaen NRF tar ansvar for å få den norske befolkningen opp av sofaen. I forbindelse med Revmatikerdagen den 15. mars ruller kampanjen «Kom i form med NRF» over hele Norge. Målet er å få personer med muskel- og skjelettsykdommer i aktivitet. Dette er et skreddersydd aktivitetstilbud hvor man får gratis motivasjon, treningsprogram, videoer og kunnskap rett inn på mobilen. Treningskampanjen er basert på internasjonal og nasjonal forskning fra blant annet NTNU og Diakonhjemmet.

NRFs treningsmål:

• «Trening på resept» fra fastlegen til pasienter som er avhengig av trening som sykdomsmodifiserende innsats, med individuell plan og oppfølging av treningsmål.
  • Økt utbygging og satsing på frisklivssentraler med skreddersydd tilbud for mennesker med revmatisme og muskel- skjelettsykdommer (livsstil, kosthold og trening).
  • Benytte NRFs frivillige ressurser i kommunene som bidragsytere til oppfølging av mennesker med nedsatt muskel- og skjeletthelse.

-  NRF ønsker et friskere samfunn med bedre muskel- og skjeletthelse. Vi mener at en del av løsningen ligger i å tilrettelegge for trening som medisin i kommunene. Å bedre det kommunale treningstilbud til alle med muskel- og skjelettsykdommer vil gagne både kommunens økonomi og oss som enkeltmennesker. Her trengs det at politikerne engasjerer seg. La oss løfte muskel- og skjeletthelsa i Norge sammen! oppfordrer Tone Granaas i NRF.

Norsk Revmatikerforbund (NRF) har over 34 000 medlemmer. Virksomheten er basert på frivillig arbeid med over 220 lokale lag. Vi jobber for at alle med en revmatisk diagnose skal få den oppfølgingen og behandlingen de trenger. Livsstil, trening og kosthold er årets hovedtema.