Trenger flere digitale problemløsere

Konkurransen om digitale hoder er intens. Totalt er 101 studenter på jobb hos DNV GL i sommer. I år jobber over en tredjedel av studentene med digitale satsninger hos DNV GL, og sannsynligvis vil det være behov for langt flere i årene som kommer.

Åtte av sommerstudentene er plukket ut til å jobbe med et digitalt prosjekt. De er nøye utplukket, blant over 200 søkere. Felles for alle åtte er at de er liker å løse problemstillinger og er interesserte i det digitale, men det er ulikhetene som utgjør styrken i teamet.

Studentene i årets sommerprosjekt hos DNV GL kommer fra ulike studieretninger; kybernetikk, ingeniørvitenskap og IKT, matematikk, materialvitenskap, økonomi, energi og miljø, produktutvikling og innovasjon. Sammen skal de systematisere og finne en digital løsning til et forvirrende lappeteppe av tekniske krav og standarder som kunder må overholde i komplekse prosjekt som under bygging av skip eller rigg.

I seks uker har studentene jobbet intenst med å forstå problemet og finne løsninger som kan fungere, og nå er de klare med forretningsideen sin.  Løsningen som de har laget skal sortere 1,5 millioner DNV GL krav og spesifikasjoner som gjelder i komplekse byggeprosjekt. I tillegg kan det være internasjonale krav som også må tas hensyn til. Om noen av de tekniske krav glipper så kan det svekke sikkerheten.

Fredrik Hjartsjø Kittelsen som tar mastergrad i innovasjon og entreprenørskap på NTNU er valgt som prosjektleder. Hans oppgave er å sørge for at prosjektet kommer i mål. Tidsplanen har vært stram, og resultatet skal nå legges frem ledelsen 7. august.

«Det å jobbe tverrfaglig, kombinere både kompetanse og interessefelt, og ikke minst å jobbe med en digital utfordring var motivasjonen for å søke» sa Kittelsen.

Vilde Nyrønning Strøm, konsulent i DNV GLs digitale enhet, er veileder for årets sommerprosjekt. Hun har sørget for at studentene har fått tilgang til ekspertisen og ressursene de har trengt underveis.

«Dette er et lite digitalisert felt, med store muligheter til effektivisering både for DNV GL og for kundene» sier Strøm om utfordringen studentene skal løse.

DNV GL har siden 2008 gitt fjerde års masterstudenter muligheten til å jobbe med relevante problemstillinger innen fremtidens teknologi. Prosjektet som velges må være en konkret utfordring som DNV GL har i et eller flere forretningsområder. Tidligere sommerprosjekt har blant annet jobbet med å sjekke for cyberangrep, utforske bruken av hydrogengass i energiforsyning og vurdere mulighetene for bruken av data fra havet. Stadig oftere handler prosjektene om digitalisering og maskinlæring.

Etter sommeren begynner er prosjektet ferdig, men jakten på digitale hoder fortsetter. Mange av studentene vil få tilbud om intervju og kanskje jobb før studiene er ferdig, og deretter begynner rekruteringen til neste års sommerprosjekt.

Bilde: (Fra v.) Fredrik Kittelsen, Amalie Heiberg, Ingelin Herland, Johann Wist, Vetle Kjærstad, August Dahl, Morten Østigård, Andrea Bratsberg . (Foto: Elin Eike Worren)

Ellen Skarsgård
Group Content Manager,
External Communications and Branding

DNV GL AS
ellen.skarsgard@dnvgl.com
Mobile +4741421168 |

DNV GL er et globalt selskap som arbeider med rådgivning, kvalitetssikring og risikohåndtering. Drevet av vårt mål om trygge liv, eiendom og miljø, hjelper vi våre kunder med å forbedre tryggheten og bærekraften i sine bedrifter. Våre fagfolk, som arbeider i mer enn 100 land, er dedikert til å bistå kunder i maritim industri, olje- og gassektoren, tradisjonell og fornybar kraftproduksjon og andre næringer med å gjøre verden tryggere, smartere og grønnere.