Trenere og utøvere på toppnivå: Joachim Wien og Nina Bansal medaljekandidater i taekwondo mønster

26.4.2017 08:15 | Norges Kampsportforbund

Europamesterskapet i Taekwondo mønster arrangeres på Rhodos, Hellas, 5.-8. mai. Norge deltar med Nina Bansal fra Tveita Taekwondo klubb og Joachim Wien fra Elvebyen Taekwondo klubb (Drammen).

Fra venstre: Landslagstrener Fredrik Bjertnæs, Joachim Wien, Nina Bansal,   coach Thomas Jensen , Foto : Photonordica Carl Celius
Fra venstre: Landslagstrener Fredrik Bjertnæs, Joachim Wien, Nina Bansal, coach Thomas Jensen , Foto : Photonordica Carl Celius

I forrige EM ble Nina Bansal og Joachim Wien europamestere i par, og Joachim vant bronse individuelt. I år kan de ikke delta i par, men målet er at begge to skal være med å kjempe om individuelle medaljer. Nina Bansal er ansatt som ny landslagstrener fra neste år. Årets EM blir dermed en av hennes siste internasjonale konkurranser før hun skal kombinere rollene som trener og utøver. Joachim Wien har også nylig blitt ansatt som trener for det nye rekruttlaget i nettopp taekwondo mønster.

Nina og Joachim har forberedt seg godt til mesterskapet. Begge har vunnet en rekke konkurranser de siste månedene, og i påsken var de på en lengre treningssamling i Sør-Kora. Her trente de med noen av de beste i verden for å toppe formen.

I EM konkurreres det etter utslagsmetoden slik at alt kan skje fra første runde. - Vi håper på god trekning i de innledede runder slik at vi får en fin utvikling frem mot en eventuelt finale. Norge har i år aldri hatt bedre sjanser for gode prestasjoner, sier landslagstrener Fredrik Bjertnæs i Norges Kampsportforbund

I taekwondo konkurreres det internasjonalt i kamp og mønster.

Mønster: Utøvere konkurrerer mot hverandre ved enkeltvis å fremføre et innøvd program med taekwondoteknikker. Konkurransen er oppdelt i beltegrader, alder og kjønn. Den som oppnår høyest poengsum, vinner.

Kamp: Utøverne konkurrerer direkte mot en motstander. Konkurransen er oppdelt i vektklasser for kvinner og menn. Det konkurreres tre runder av to minutter. Den som får inn flest treff på motstanderen, alternativt knock-out, vinner kampen. Det er to internasjonale taekwondoforbund: ITF, som praktiserer semikontakt, og WTF, som praktiserer fullkontakt. Det er WTFs konkurranseform som står på OL-programmet.

Joackim Wien og Nina Bansal
Nina Bansal. Foto : Photonordica Carl Celius