Trendy med lakseburgere
Så langt i år har MENY solgt snaue 270 000 Salmaburgere, mot drøye 100 000 i samme periode i fjor.
- Volumene er ikke så store, men økningen er formidabel. Og vi må huske på at Salmaburgerne kun har vært i butikk i kort tid. Det tar normalt mye lengre tid å innarbeide helt nye produkter i markedet, men her har vi truffet spot-on, sier Lars Gerhardsen, kategoriansvarlig for fisk i MENY.
Nordmenn spiser dessverre noe mindre fisk enn før, med størst nedgang blant dem under 34 år. Denne negative trenden ønsker MENY å snu, blant annet for å stimulere til en sunnere handlekurv.
- Skal vi nå også de yngre, må vi treffe på enkelthet og moderne smak. Det tror jeg vi har gjort med Samlaburgeren. Vi må være innovative i jakten på nye kunder, ikke minst de yngre, sier Gerhardsen.
Flere fiskespisere med Salma
Salmaburgeren har kun vært i butikk i to år, etter at idéen ble lansert sommeren 2015 i et møte mellom Salma og MENY. Salma er i seg selv en suksesshistorie. Fisken ble lansert i 2006 i noen av MENYs Oslo-butikker, etter en test hos Jacobs på Holtet. Salma, med sin nye måte å pakke og kutte fisk på, har i stor grad bidratt til dagens fokus på pakket fisk. Loinstykkene - hvor alt av øyne, bein og skinn er fjernet – har gjort det enkelt å lage fisk, og har dessuten tiltrukket seg nye og yngre målgrupper.
MENY har i mange år vært toneangivende på sjømat og trender. Kjeden var først ute med å satse på sushi, salmalaks, salmaburger, Frøyas laks, Strøm torsk, fersk fiskesuppe og ferdigpakkede fileter. Det var også her økt fokus på skrei og lutefisk startet. Til sammen har MENY 2 km med fiskedisk.
Kontakter
Nina Horn HynneKommunikasjonsrådgiver
Tel:934 44 213nina.hynne@meny.noBilder
Om MENY
MENY er Norges ledende supermarkedkjede på nett og i butikk med 188 butikker og en omsetning på 22 milliarder kroner i 2021. MENYs lidenskap er gode råvarer, norsk matkultur og gode matopplevelser. I MENY sier vi at spiser du bedre, lever du bedre. Vi er overbeviste om at mat er viktig for folks livskvalitet. MENY har stort utvalg, mye ferskvare og måltidsløsninger, eget bakeri, mange tusen lokalmatprodukter og store frukt- og grøntavdelinger, men også hundrevis av ukentlige tilbud. Nær 10 000 matarbeidere sørger for personlig service og matfaglig veiledning. For inspirasjon, oppskrifter, vareinformasjon og tilbud, se meny.no. MENY er en del av NorgesGruppen.
Følg pressemeldinger fra MENY
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MENY på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MENY
MENY lanserer kundeklubb20.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Med kundeklubben «MENY Mer» skal kundene pleies mer individuelt. – Vi må gi kundene mer av det de faktisk liker. Basert på tidligere kjøp skal de nå få flere og mere relevante tilbud, samt mer skreddersydd matinspirasjon, sier markedsdirektør Jørgen Normann-Larsen i MENY.
Nær halvering av matsvinnet21.3.2024 15:29:41 CET | Pressemelding
MENY har redusert matsvinnet med 45 prosent målt i tonn, mot 2015. I 2023 gikk matsvinnet ned med 11 prosentpoeng fra året før. – Vi er langt fra i mål, men glade for at vårt arbeid gir gode resultater, sier Unni Skjønhaug, driftsansvarlig for matsvinn i MENY.
MENY Revetal kåret til landets beste31.1.2024 14:50:46 CET | Pressemelding
MENY Revetal gikk igjen til topps i den høythengende MENY-kåringen «Årets butikk». – Å vinne prisen én gang er imponerende, å vinne for sjette gang skal ikke være mulig. At Norges råeste supermarked ligger i et lite tettsted i Vestfold, sier alt om dedikasjonen, presisjonen og atmosfæren til MENY Revetal, sier Vegard Kjuus, juryleder og MENY-sjef.
1 million matposer reddet fra søpla27.12.2023 09:00:00 CET | Pressemelding
MENY-kundene har nå totalt reddet en million poser med overskuddsmat, tilsvarende 1000 tonn, via appen Too Good To Go. – Kundene får god mat til en billig penge og vi unngår å kaste mat. En fin og viktig ordning, sier bærekraftsansvarlig Kenneth Skauge i MENY.
Barnegrøt med 100% norske, naturlige råvarer10.11.2023 12:57:41 CET | Pressemelding
For første gang får vi en 100 prosent norsk barnegrøtserie inn i dagligvarehylla. – Jeg er opptatt av at vi skal spise norsk mat, og at det ungene får i seg er trygt og kortreist, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad da han lanserte barnegrøten på gården til Den sorte havre i Våler.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom