Trendy med lakseburgere

Hamburger-trenden har vært sterk økende i flere år. Nå slenger vi også lakseburgere på grillen. For MENY, som både er opptatt av innovasjon og økt fiskesalg, er dette gledelig.

Så langt i år har MENY solgt snaue 270 000 Salmaburgere, mot drøye 100 000 i samme periode i fjor.
- Volumene er ikke så store, men økningen er formidabel. Og vi må huske på at Salmaburgerne kun har vært i butikk i kort tid. Det tar normalt mye lengre tid å innarbeide helt nye produkter i markedet, men her har vi truffet spot-on, sier Lars Gerhardsen, kategoriansvarlig for fisk i MENY.

Nordmenn spiser dessverre noe mindre fisk enn før, med størst nedgang blant dem under 34 år. Denne negative trenden ønsker MENY å snu, blant annet for å stimulere til en sunnere handlekurv.
- Skal vi nå også de yngre, må vi treffe på enkelthet og moderne smak. Det tror jeg vi har gjort med Samlaburgeren. Vi må være innovative i jakten på nye kunder, ikke minst de yngre, sier Gerhardsen.

Flere fiskespisere med Salma
Salmaburgeren har kun vært i butikk i to år, etter at idéen ble lansert sommeren 2015 i et møte mellom Salma og MENY. Salma er i seg selv en suksesshistorie. Fisken ble lansert i 2006 i noen av MENYs Oslo-butikker, etter en test hos Jacobs på Holtet. Salma, med sin nye måte å pakke og kutte fisk på, har i stor grad bidratt til dagens fokus på pakket fisk. Loinstykkene - hvor alt av øyne, bein og skinn er fjernet – har gjort det enkelt å lage fisk, og har dessuten tiltrukket seg nye og yngre målgrupper.

MENY har i mange år vært toneangivende på sjømat og trender. Kjeden var først ute med å satse på sushi, salmalaks, salmaburger, Frøyas laks, Strøm torsk, fersk fiskesuppe og ferdigpakkede fileter. Det var også her økt fokus på skrei og lutefisk startet. Til sammen har MENY 2 km med fiskedisk.