Trendy med lakseburgere

Hamburger-trenden har vært sterk økende i flere år. Nå slenger vi også lakseburgere på grillen. For MENY, som både er opptatt av innovasjon og økt fiskesalg, er dette gledelig.

Så langt i år har MENY solgt snaue 270 000 Salmaburgere, mot drøye 100 000 i samme periode i fjor.
- Volumene er ikke så store, men økningen er formidabel. Og vi må huske på at Salmaburgerne kun har vært i butikk i kort tid. Det tar normalt mye lengre tid å innarbeide helt nye produkter i markedet, men her har vi truffet spot-on, sier Lars Gerhardsen, kategoriansvarlig for fisk i MENY.

Nordmenn spiser dessverre noe mindre fisk enn før, med størst nedgang blant dem under 34 år. Denne negative trenden ønsker MENY å snu, blant annet for å stimulere til en sunnere handlekurv.
- Skal vi nå også de yngre, må vi treffe på enkelthet og moderne smak. Det tror jeg vi har gjort med Samlaburgeren. Vi må være innovative i jakten på nye kunder, ikke minst de yngre, sier Gerhardsen.

Flere fiskespisere med Salma
Salmaburgeren har kun vært i butikk i to år, etter at idéen ble lansert sommeren 2015 i et møte mellom Salma og MENY. Salma er i seg selv en suksesshistorie. Fisken ble lansert i 2006 i noen av MENYs Oslo-butikker, etter en test hos Jacobs på Holtet. Salma, med sin nye måte å pakke og kutte fisk på, har i stor grad bidratt til dagens fokus på pakket fisk. Loinstykkene - hvor alt av øyne, bein og skinn er fjernet – har gjort det enkelt å lage fisk, og har dessuten tiltrukket seg nye og yngre målgrupper.

MENY har i mange år vært toneangivende på sjømat og trender. Kjeden var først ute med å satse på sushi, salmalaks, salmaburger, Frøyas laks, Strøm torsk, fersk fiskesuppe og ferdigpakkede fileter. Det var også her økt fokus på skrei og lutefisk startet. Til sammen har MENY 2 km med fiskedisk.

MENY er Norges største supermarkedkjede med 195 butikker og en omsetning på 18,1 MRD i 2017. Hos MENY får kundene hele handlelisten på ett sted. Vi gir våre kunder den beste handleopplevelsen. Kvaliteten og utvalget er stort og det er alltid muligheter for smarte kjøp. Våre dyktige medarbeidere yter god service basert på god varekunnskap. MENY er en del av NorgesGruppen.