Tre tilbydere videre i konkurransen om bygging av Intercity ved Eidsvoll
Entreprenørene som inviteres videre i konkurransen er:
- JV BetonmastHæhre Anlegg AS – PNC
- NCC Norge AS
- Veidekke Entreprenør AS
– Vi er veldig godt fornøyde med responsen i markedet og det er tre solide entreprenører som nå er med videre. Kontrakten planlegges og tildeles våren 2019 og byggingen skal etter planen starte før sommeren, forteller prosjektsjef for dobbeltsporutbyggingen i Eidsvoll, Rønnaug I. Resset. Denne Intercity-utbyggingen vil gi kortere reisetid og hyppigere avganger for de reisende med Dovrebanen.
Bane NOR ønsker ikke å si hvor mange entreprenører som søkte om å kvalifisere seg for prosjektet.
Utførelsesentreprisen for Eidsvoll nord - Langset omfatter byggingen av 4,5 kilometer med nytt dobbeltspor, en tunnel på Kråkvål, tre korte bruer samt Minnevika jernbanebru på hele 836 meter. Minnevika jernbanebru blir Norges lengste jernbanebru og skal bygges på svevende pæler over Minnevika. Dobbeltsporet fra Eidsvoll nord til Langset tas i bruk i 2023.
I september i år signerte for øvrig NCC Norge AS kontrakt om bygging av Intercity-dobbeltspor sør for Eidsvoll, strekningen Venjar – Eidsvoll nord. Når begge Intercity-utbyggingene ved Eidsvoll er ferdig vil det være sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo og Espa/Kleverud.
Nøkkelord
Kontakter
Kommunikasjonsansvarlig i Bane NOR, Hilde Marie Braaten: 977 00 383
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom