Tre nye kontraktspartnere skal møblere det nye Deichmanske hovedbibliotek

Kultur- og idrettsbygg Oslo KF har i dag inngått fire kontrakter på løst inventar med tre møbelsnekkerfirmaer. Kontraktene inneholder møblering av det nye Deichmanske hovedbibliotek i Bjørvika. – Dette er et unikt bygg med en kompleks infrastruktur som stiller høye krav til spesialtilpasninger og kreative løsninger. Vi har høye forventninger til leveransene fra våre kontraktspartnere, sier direktør Eli Grimsby i Kultur- og idrettsbygg.
Kultur- og idrettsbygg Oslo KF har i dag inngått fire kontrakter som inneholder møblering av det nye Deichmanske hovedbibliotek. HMI Haugland Miljø Innredning AS er en av de nye kontraktspartnerne. Åsmund Øvrevik og Ivar Haugland fra HMI, med direktør i Kultur- og idrettsbygg Oslo KF, Eli Grimsby. Foto: Kultur- og idrettsbygg

Nye Deichmanske hovedbibliotek skal imøtekomme et mangfold av besøkende og tilby et vidt spekter av tjenester, fasiliteter og ulike typer medier. Interiørkonseptet med farge- og materialpaletten, de spesialtegnede møblene, de scenografiske rommene, grafikken, planløsningene og spesifisert løst inventar er nøye gjennomarbeidet og tilpasset for å understøtte opplevelsen og helheten i bygget.

– Det er svært høye krav til kvalitet og design. Inventaret skal være med på å underbygge de ulike områdenes identitet samt være fleksibel og tåle ommøblering etter skiftende behov og bruk, forteller direktør Eli Grimsby.

De fire kontraktene har en samlet verdi på rundt 12,6 millioner kroner.

Spesialdesign og stoppede møbler

HMI Haugland Miljø Innredning AS har fått tildelt kontrakt på både «D021 Gjentagende elementer (Spesialdesign)» og «D023 Stoppede møbler». Møbelsnekkerfirmaet fra Kristiansand skal blant annet levere info- og utlånsstasjoner, resepsjoner, ulike modulelementer for musikk/film som scene, DJ-stasjon og filmfremvisningsmodul, sofaer, lesefjell og mobil kaffevogn. Begge kontraktene omfatter flere fag som avanserte tre- og metallarbeider, møbeltapetsering og integrering av elektro og teknisk utstyr.

– Dette er blant de mest prestisjefulle kontraktene vi har hatt. Det er et avansert og teknisk krevende arbeid vi står overfor, men vi er spisset for det. Konsept og design er utrolig spennende, og det klør virkelig i fingrene etter å komme i gang, sier prosjektleder og byggingeniør Åsmund Øvrevik.

Scenografiske rom

Bico Bygg og Innredning AS fra Kristiansand har fått tildelt kontrakt på «D024 Scenografiske rom». De skal blant annet levere en interessevekkende adkomst, uformell møteplass og Garmanns hule (lesehule) i kjernerom i barneavdelingen i 2. etasje.

– Dette er ikke standardproduksjon. Vi skal jobbe med innovative og spennende løsninger, og er veldig glad for å være med å jobbe på et prestisjeprosjekt som det nye Deichmanske hovedbibliotek, sier salgssjef og prosjektleder Kjell Bentsen i Bico Bygg og Innredning AS.

Bord og benker

Henriksen Snekkeri AS i Arendal har fått tildelt kontrakt på «D022 Bord og benker (platemøbler)». De skal blant annet levere arbeidsbord, møtebord og tilleggsprodukter som skjermvegger og oppbevaringselementer.

– Det er utfordrende å opprettholde design og uttrykk fra arkitektene inn i det ønskelige bruksområdet og med den stabiliteten som skal til, men det skal vi få til. Vi gleder oss til å ta fatt på arbeidet, sier salgssjef og partner Kristian Martin Christensen i Henriksen Snekkeri AS.

Fakta om bygget

• Byggherre: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF
  • Arkitekt: Lund Hagem Arkitekter /Atelier Oslo AS
  • Bruttoareal: 19 600 m2
  • Funksjonsareal: 13 560 m2
  • Antall etasjer: 5, med innskutte mesaniner, i tillegg til full kjeller
  • Byggeperiode: 2014 – 2019
  • Biblioteket åpner: 2020
  • Besøkstall:2 000 000/ år
  • Miljø og energi: Energivennlig passivhus og 50 prosent reduksjon i CO2 utslipp i forhold til dagens byggepraksis. Bygget er et FutureBuilt-prosjekt og støttes av Enova SF.

Åsmund Øvrevik og Ivar Haugland fra HMI Haugland Miljø Innredning AS er fornøyd med å ha fått tildelt to kontrakter. Her med direktør i Kultur- og idrettsbygg Oslo KF, Eli Grimsby. Foto: Kultur- og idrettsbygg
Kjell Bentsen fra Bico Bygg og Innredning AS og Eli Grimsby, direktør i Kultur- og idrettsbygg Oslo KF. Foto: Kultur- og idrettsbygg
Kristian Martin Christensen fra Henriksen Snekkeri AS og Eli Grimsby, direktør i Kultur- og idrettsbygg Oslo KF. Foto: Kultur- og idrettsbygg
Det nye Deichmanske hovedbibliotek skal åpne for publikum i 2020. Illustrasjon: Lund Hagem/ Atelier Oslo

21 80 21 80http://www.oslo.kommune.no/kid

Kultur- og idrettsbygg Oslo KF har ansvar for å prosjektere, bygge, forvalte og drifte kulturbygg og idrettsanlegg i Oslo. Våre arenaer legger rammene for aktivitet og opplevelser for byens befolkning og tilreisende. I eiendomsporteføljen ligger blant annet Jordal Amfi, Deichman Bjørvika, Holmenkollen nasjonalanlegg, Bislett stadion, Frognerbadet og Vigelandmuseet. De største byggeprosjektene er det nye Munchmuseet og det nye Tøyenbadet.

Kultur- og idrettsbyggs visjon er: Bygg for små og store øyeblikk.

Følg pressemeldinger fra Kultur- og idrettsbygg Oslo KF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kultur- og idrettsbygg Oslo KF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kultur- og idrettsbygg Oslo KF