Tre av fem bruker friluftsliv for å få date

13.7.2017 07:00 | Norsk Friluftsliv

En uhøytidelig undersøkelse av datingprofiler på nett, gjennomført av Norsk Friluftsliv, viser at over halvparten av oss skryter av friluftsinteresser når vi er på leting etter kjærligheten. – Gøy at klisjeen «bill. mrk. Turer i skog og mark» fortsatt er aktuell, mener organisasjonen.

POPULÆRT: Både menn og kvinner skryter gjerne av friluftsinteresse når de leter etter kjærligheten. Foto: Thinkstock

Populært med tur

Norsk Friluftsliv har kommet fram til tallene ved å gjennomgå et tilfeldig utvalg datingprofiler og telle brukere som nevner friluftsliv og typiske friluftsaktiviteter som turgåing, fiske, jakt, padling osv. De som har tydelige turbilder som profilbilde er også tatt med i beregningen.

Generalsekretær i Norsk Friluftsliv, Lasse Heimdal, er ikke overrasket over resultatet.

- Det er morsomt å se at klisjeen om «Turer i skog og mark» fra gamledagers kontaktannonser fortsatt lever i beste velgående, sier han.

– Vi vet jo at friluftsliv står høyt på lista over nordmenns fritidsinteresser, og at sju av ti går på tur hver uke.  At dette er noe man velger å trekke fram også i datingsammenheng er dermed ikke overraskende. Man skal jo heller ikke se bortifra at mange ønsker å framstå som litt ekstra sporty når de beskriver seg selv i en slik sammenheng, ler Heimdal.

Likt mellom kvinner og menn

Profilene ble funnet gjennom et generelt søk på 100 kvinner og 100 menn i alderen 20 til 50 år – og er fordelt likt mellom nettstedene Sukker.no, som oppgir å være siden med flest profiler i Norge, og Match.com, som beskriver seg som «størst i Norden» på dating.

Resultatene viser minimal forskjell mellom kvinner og menn, selv om det er et lite flertall av kvinner som nevner friluftsliv. Mens slike aktiviteter var nevnt i profilene til 64 av 100 kvinner, var det tilsvarende tallet for menn 60 av 100.

Perfekt til første date

Heimdal påpeker at friluftsliv også egner seg godt som aktivitet på date. Han sier at et godt tips til par som skal på sin første date, er nettopp å gjøre noe sammen ute i naturen.

- Be daten din med på en tur i skogen, lei en kano, prøv klatring eller finn på noe annet morsomt sammen ute – da går praten mye lettere underveis, sier han.

- Ved å gjøre noe sammen ute blir man kjent på en helt annen måte enn man gjør ved et kafebord. Prøv en aktivitet ingen av dere har prøvd før, slik at det blir lav terskel for å prøve og feile! Ikke la fokuset være på prestasjon, men tenk heller at dere skal ha en god felles opplevelse, som kanskje gjør at man har noe å le av og prate sammen om i etterkant. I naturen er det også lettere å finne romantiske steder hvor man kan nyte stillheten og bare være sammen – jeg snakker av erfaring!, avslutter han.