Travelt på alarmstasjonen

Innbruddsbanden som herjer på Østlandet sprer frykt og bekymring. Dette merkes spesielt godt på Sector Alarms alarmstasjon som de siste dagene har merket stor pågang. Bare i går kveld fikk de nesten tre ganger så mange henvendelser som en normalkveld. Henvendelsen kommer fra kunder som tester alarmanlegget, det er forespørsler fra kunder som ønsker flere alarmkomponenter og skallsikringsløsning og mange nye kunder som ønsker alarm.

Bruk alarmen hele døgnet!

Virker preventivt

-Det er mange grunner til at flere og flere ønsker alarm. Det er åpenbart at alarm virker preventivt og at folk flest har fått med seg at det faktisk er mindre innbrudd i boliger med alarm enn i boliger uten alarm. Vi ser også at i de svært få tilfeller der våre kunder opplever innbrudd har tyvene blitt skremt av alarmen og stukket fra åstedet. Tidligere var boligalarm et byfenomen, men nå ser vi at boligalarm er like relevant uavhengig hvor du bor, sier administrerende direktør i Sector Alarm Viggo Skeisvoll.

Bekrefter god effekt

-Det er helt klart at boligalarm har en god effekt når du har den på, sier Politiførstebetjent Eirik Steen ved Kriminalvakten i Asker og Bærum. Erfaring viser også at i hus med alarm ønsker tyvene å bruke så kort tid som mulig. De tar derfor bare ting som er synlig og lett å ta med.

Mange innbrudd skjer når folk sover. Sector Alarm anbefaler å bruke alarmen, ikke bare når du reiser bort, men også når du er hjemme. –Alle alarmer kan skreddersys slik at du fritt kan bevege deg selv når alarmen er aktiv, sier Skeisvoll. -Vår oppfordring er derfor å bruke alarmen. Erfaringstall viser at gjerningsmennene blir skremt når alarmen går.

Nordmenn tror på boligalarm

-Stadig flere nordmenn går til anskaffelse av boligalarm. Markedet for boligalarm har hatt en kontinuerlig vekst de siste ti årene og i dag er det over 400 000 boliger i Norge med boligalarm tilknyttet en alarmstasjon.

En fjerdedel kunne vært unngått

NHO-Service analyser viser at en fjerdedel av alle innbrudd kunne vært unngått om man hadde boligalarm. Forsikringsbransjen deler også oppfatningen om at boligalarm virker preventivt og gir derfor ofte rabatter på forsikringen til de kunder som har installert forsikringsgodkjent alarm tilknyttet en døgnbemannet alarmsentral.

Bruk alarmen hele døgnet!