Travelle slipper singel om romantisert diktatur

Multitalentet Travelle fra Jørpeland skriver låter, synger og produserer selv. Fredag 3. august slapp han singelen «cuba» på Universal Music.

Kristoffer "Travelle" Björntvedt begynte å lage musikk da han var 14 år. Nå har 22-åringens unike kombinasjon av elektronisk pop, analoge lyder og eksotiske rytmer gitt han fans over hele verden.

- Jeg begynte å lage musikk i 14 års-alderen. Jeg hadde sittet litt med FL Studio, men da det virkelig startet var når jeg kjøpte mikrofon og fikk mulighet til å ta opp meg selv. Jeg husker ikke hvorfor jeg startet. Jeg syntes nok det var gøy, og det synes jeg fortsatt, forteller Björntvedt.

Han er lidenskapelig opptatt av tekst og innhold, samtidig som produksjon og innpakning blir finjustert til å passe helheten. Han jobber gjerne med andre artister, men har et behov for å være en del av hver enkelt bit av et produkt.

- Når jeg skriver på mine egne låter føler jeg at teksten og beaten jobber veldig bra sammen. Jeg kan skreddersy dem for hverandre, og fremføre dem på den måten jeg synes passer best til uttrykket. Det får hele greia til å føles mye mer ekte for meg, sier han.

Hør "cuba" HER.
Se musikkvideoen HER.

Videoen er regissert av Marius Soma og produsert av BETTY Filmproduksjon. Fotograf er Tor Øra.

«cuba» handler – ikke overraskende – om Cuba.
- Lenge har jeg merket at folk har snakket om hvor vakkert Cuba er, og at det må oppleves. Når jeg dro dit forventet jeg ikke mye, men ble likevel overrasket over tilstandene. Jeg brukte mye av tiden i til å snakke med Cubanerne. Det er svært lite som fungerer, og jeg fikk inntrykk av at, takket være politikken, er svarte-markedet i Havanna nærmest økonomiens ryggrad. Det er et diktatur som har blitt romantisert lenge, og det må ta slutt, forteller han.

Hobbyen ble til karriere i 2016 da han debuterte med singelen "Nobody Else". Låten gikk helt til topps på Spotify’s Viral 50-liste i USA, og har over 2,5 millioner avspillinger i tjenesten. Siden da har han sluppet en rekke singler - inkludert sistesingelen "Wasted On You" med over 3 millioner avspillinger - og spilt på blant annet Den Store Sommerfesten i Stavanger med navn som Justin Bieber og Martin Garrix.
Siden den gang har det skjedd mye i livet til Travelle. Tilværelsen på Jørpeland ble byttet ut med det urbane bylivet i Oslo. Kreativiteten blomstrer, men det er også mye med hjemtraktene han savner.

- Den største forskjellen på livet mitt i Oslo og hjemme er vel at jeg får gjort mye mer her. Jeg er i studio nesten hver dag, og det er utrolig hvor mye mer man får gjort når man har et eget sted kun til "jobb". I tillegg er hele bransjen her, så jeg føler jeg får et mye tettere samarbeid med alle i teamet. Men det er flere personer jeg savner å ha i hverdagen, så jeg "Skyper" ofte med venner hjemmefra på kveldene. Det finnes også nattåpne butikker her, det har vi ikke på Jørpeland. Nattåpne butikker burde alle ha, avslutter han.

Travelle er signert til Universal via det fremadstormende norske label- og managementet Toothfairy, og gis ut av det prestisjetunge labelet Casablanca i Nord-Amerika (Oliver Heldens, Giorgio Moroder etc.).

Foto: Jonathan Vivaas Kise

Metallica til Norge24.9.2018 13:08Pressemelding

Metallica inntar Europa med sin WoldWired Tour i 2019 og besøker Trondheim for første gang! Det legendariske bandet drar denne gangen på en utendørsturné fra mai til august, som stopper innom stadioner, parker og til og med et slott. Lørdag 13. juli står Norge og Granåsen for tur, og med seg som special guests har de Ghost og norske Bokassa. Siden de slapp albumet Hardwire...To Self-Destruct i 2016 har bandet turnert verden over og gjestet Telenor Arena i mai. WorldWired Tour sparkes i gang i Lisboa, før de spiller 25 show fordelt på 20 land, inkludert flere byer de ikke besøkte på forrige turné. De tar turen til blant annet Milano, Zürich, Dublin, Brussel (for første gang siden 1988), Berlin, Moskva, Warszawa, București, Gøteborg og ikke minst Trondheim, for aller første gang. "We are super excited to play Trondheim for the first time on July 13th! Our friends in Ghost will join us as special guests and we can't wait for Bokassa to show us their home town! Hope to see you all there!"

Nyhetsbrev fra Universal Music21.9.2018 12:07Pressemelding

Her er ukens nyhetsbrev fra Universal Music: Mark Knopfler med nytt album Mumford & Sons er endelig tilbake med den nye singelen "Guiding Light", den første singelen fra deres kommende album Delta som slippes 16. november. "Guiding Light" er en fengende forsmak på det kommende albumet, som følger opp tidligere suksesser som Sigh No More, Babel og Wilder Mind. 16. november slippes en samling av Chris Cornells største hits gjennom karrieren. Albumet vil inneholder låter fra hans tid i Soundgarden, Temple Of The Dog, Audioslave og fra hans solokarriere samt en låt som aldri før har vært utgitt, "When Bad Does Good". Den franske afrotrap-kongen MHD er ute med albumet 19. Han besøker Oslo for å spille konsert på Sentrum Scene 25. januar. Stjerneskuddet Noah Kahan er ute med låten "False Confidence", og spiller på Ingensteds 7. november Logic har sluppet en video til "Everybody Dies". Albumet YSIV, Young Sinatra IV, er rett rundt hjørnet! Den svenske superduoen Norlie & KKV er ute med "Om Du

#RELEASEHONEYDAMNIT19.9.2018 14:08Pressemelding

I den første sesongen av TV-serien “Girls” i 2012, ble “Dancing On My Own” brukt på et avgjørende sted i fortellingen av serieskaper og Robyn-superfan Lena Dunham. Plasseringen skapte ny interesse for den da allerede to år gamle låten. I 2016 kontaktet Lena Robyn igjen og spurte om hun kunne tenke seg å skrive en sang spesifikt for seriens siste sesong, og siden hun allerede var i gang med å skrive ny musikk takket Robyn ja og sendte over noen ideer, og den første utgaven av “Honey” ble introdusert til verden. Over de neste to årene eksperimenterte Robyn med mykere lydbilder og ideer fra Joseph Mount, kjent fra Metronomy. Andre samarbeidspartnere som Klas Åhlund, Adam Bainbridge (a.k.a. Kindness), Mr. Tophat og Zhala ble invitert til studiosessions i Stockholm, London, Paris, New York og Ibiza. I februar 2018 ble Robyn spurt av en utålmodig fan på Twitter om hvem som bestemte hennes albumslippdato. Robyn svarte: Tidligere i sommer ble “Missing U”, den første smakebiten fra “Honey” slup

Mark Knopfler med nytt album19.9.2018 13:05Pressemelding

Mark Knopfler er 16. november klar med det nye albumet Down The Road Wherever. Dette er hans niende studioalbum og inneholder 14 klassiske Knopfler-låter. Første smakebit fra albumet er singelen "Good On You Son", som ble sluppet i dag. Om det nye albumet sier han selv; “Down The Road Wherever is a line from 'One Song At A Time.' I remember my pal Chet Atkins once saying that he picked his way out of poverty one song at a time, and it just stuck in my mind. You get to an age where you’ve written quite a few songs. But Down The Road Wherever seems to be appropriate for me just because it's what I've always done. I've always tried to make a record and also to keep my own geography happening in the songs.” Down The Road Wherever er produsert av Knopfler selv sammen med Guy Fletcher og ble spilt inn i British Grove Studios i London. Down The Road Wherever trackliste: 1. Trapper Man 2. Back On The Dance Floor 3. Nobody’s Child 4. Just A Boy Away From Home 5. When You Leave 6. Good On You So

Nyhetsbrev fra Universal Music14.9.2018 13:44Pressemelding

Endelig fredag og nytt nyhetsbrev fra oss! Under finner du ukens nyhetsbrev med de største slippene fra Universal Music: OnklP er tilbake med Føler Meg Bedre Ny låt fra Lemaitre Lil Halima ute med tredje singel fra debut-EP Kajander med personlig låt som vekker gamle følelser 6LACK er endelig ute med debutalbumet East Atlanta Love Letter. Albumet består av 13 låter og inneholder blant annet singlene «Switch» og «Nonchalant». Av artister som bidrar på albumet finner vi Future, J Cole og Khalid. I sommer gjestet han Oslo og spilte på Øyafestivalen. Kanye West er ute med låten «I Love It» som har med hip-hop kometen Lil Pump. Låten gikk raskt til nummer 1 på Spotify. Den artige musikkvideoen som slapp samtidig, regissert av Spike Jonze, gikk umiddelbart viralt og har fått over 70 millioner visninger på YouTube på bare noen dager. Kanye gikk nylig til Twitter og teaset et nytt album, Watch The Throne 2. Carrie Underwood er i dag klar med det nye albumet https://open.spotify.com/album/6LURW

Ny låt fra Lemaitre14.9.2018 13:21Pressemelding

Lemaitre er nå ute med låten «Big». I kveld slippes også en fersk musikkvideo som hører til, hvor duoen har fått med seg vennene Magnus Devold, Jonis Josef og Markus Neby. «Big» er allerede blitt listet på P3 og Spotifys New Music Friday-spilleliste. Låten «Rocket Girl» med australske Betty Who var temalåten for X Games Norge 2018. Duoen har sanket inn over 120 millioner streams på Spotify og gjort store turnéjobber som Coachella, Lollapalooza, Roskilde og flere. De er aktuelle på Austin City Limits festival i Texas i oktober før de starter Europaturné i Dublin. Lemaitre gjør en Norgesturné i november, og avslutter året med en USA-turné.