Travelle slipper singel om romantisert diktatur

Multitalentet Travelle fra Jørpeland skriver låter, synger og produserer selv. Fredag 3. august slapp han singelen «cuba» på Universal Music.

Kristoffer "Travelle" Björntvedt begynte å lage musikk da han var 14 år. Nå har 22-åringens unike kombinasjon av elektronisk pop, analoge lyder og eksotiske rytmer gitt han fans over hele verden.

- Jeg begynte å lage musikk i 14 års-alderen. Jeg hadde sittet litt med FL Studio, men da det virkelig startet var når jeg kjøpte mikrofon og fikk mulighet til å ta opp meg selv. Jeg husker ikke hvorfor jeg startet. Jeg syntes nok det var gøy, og det synes jeg fortsatt, forteller Björntvedt.

Han er lidenskapelig opptatt av tekst og innhold, samtidig som produksjon og innpakning blir finjustert til å passe helheten. Han jobber gjerne med andre artister, men har et behov for å være en del av hver enkelt bit av et produkt.

- Når jeg skriver på mine egne låter føler jeg at teksten og beaten jobber veldig bra sammen. Jeg kan skreddersy dem for hverandre, og fremføre dem på den måten jeg synes passer best til uttrykket. Det får hele greia til å føles mye mer ekte for meg, sier han.

Hør "cuba" HER.
Se musikkvideoen HER.

Videoen er regissert av Marius Soma og produsert av BETTY Filmproduksjon. Fotograf er Tor Øra.

«cuba» handler – ikke overraskende – om Cuba.
- Lenge har jeg merket at folk har snakket om hvor vakkert Cuba er, og at det må oppleves. Når jeg dro dit forventet jeg ikke mye, men ble likevel overrasket over tilstandene. Jeg brukte mye av tiden i til å snakke med Cubanerne. Det er svært lite som fungerer, og jeg fikk inntrykk av at, takket være politikken, er svarte-markedet i Havanna nærmest økonomiens ryggrad. Det er et diktatur som har blitt romantisert lenge, og det må ta slutt, forteller han.

Hobbyen ble til karriere i 2016 da han debuterte med singelen "Nobody Else". Låten gikk helt til topps på Spotify’s Viral 50-liste i USA, og har over 2,5 millioner avspillinger i tjenesten. Siden da har han sluppet en rekke singler - inkludert sistesingelen "Wasted On You" med over 3 millioner avspillinger - og spilt på blant annet Den Store Sommerfesten i Stavanger med navn som Justin Bieber og Martin Garrix.
Siden den gang har det skjedd mye i livet til Travelle. Tilværelsen på Jørpeland ble byttet ut med det urbane bylivet i Oslo. Kreativiteten blomstrer, men det er også mye med hjemtraktene han savner.

- Den største forskjellen på livet mitt i Oslo og hjemme er vel at jeg får gjort mye mer her. Jeg er i studio nesten hver dag, og det er utrolig hvor mye mer man får gjort når man har et eget sted kun til "jobb". I tillegg er hele bransjen her, så jeg føler jeg får et mye tettere samarbeid med alle i teamet. Men det er flere personer jeg savner å ha i hverdagen, så jeg "Skyper" ofte med venner hjemmefra på kveldene. Det finnes også nattåpne butikker her, det har vi ikke på Jørpeland. Nattåpne butikker burde alle ha, avslutter han.

Travelle er signert til Universal via det fremadstormende norske label- og managementet Toothfairy, og gis ut av det prestisjetunge labelet Casablanca i Nord-Amerika (Oliver Heldens, Giorgio Moroder etc.).

Foto: Jonathan Vivaas Kise

Nyhetsbrev fra Universal Music18.1.2019 13:09Pressemelding

God fredag! Her er ukens nyhetsbrev fra Universal Music: Lil Halima kickstarter året med singel og annonserer ny EP Maggie Rogers ute med debutalbum James Blake tilbake med nytt album Superstjernen Ariana Grande tar ingen pauser, og er nå ute med sin splitter nye låt "7 rings". Dean Lewis står bak smashen "Be Alright" som har nesten 14 millioner streams i Norge. Nå er han ute med sin nye låt, "7 minutes". Norgesaktuelle Troye Sivan har sluppet en video til singelen "Lucky Strike". Se den nydelige videoen her. Konserter i januar: 24.januar Ella Mai på Rockefeller 25.januar MHD på Sentrum Scene 29.januar Years & Years på Sentrum Scene 30.januar Aminé på Parkteatret 30.januar Lil Mosey på Sentrum Scene

Maggie Rogers ute med debutalbum18.1.2019 11:33Pressemelding

Maggie Rogers er i dag klar med debutalbumet Heard It In A Past Life. Albumet inneholder låter som “Alaska”, som har over 100 millioner globale streams, “Fallingwater”, “Give A Little” og "Light On". Hun slapp sin debutEP, Now That The Light Is Fading (2017), da hun var ferdig ved NYUs Tisch School of the Arts og ble raskt en favoritt hos de store musikkmagasinene og bloggerne og havnet på de fleste Sound Of 2017-listene. Nylig ble hun, som første artist, utnevnt til YouTube Artist On The Rise for 2019. I 2017 spilte hun under Bylarm og i fjor sommer varmet hun opp for Haim. 7. mars gjør hun sin egen konsert på Rockefeller i Oslo.

Lil Halima kickstarter året med singel og annonserer ny EP18.1.2019 09:49Pressemelding

Som debutant opplevde 20 år gamle Lil Halima fra Bardu at hele verdens øyne ble rettet mot henne. Hennes første EP ‘love songs for bad lovers’ satt sine spor, og banet vei for spennende nye samarbeid. Nå slipper hun ‘Hold Me’, som er første singel fra EP´en ‘for the dark days’. Første livstegn fra artisten Lil Halima kom i april 2018 med den selvskrevne- og egenproduserte introduksjonslåten «Interlude». En uke etter slapp hun debutsingelen “Abstract” som skulle bli første skritt på veien mot EP´en “love songs for bad lovers” i oktober. I mellomtiden fikk verden høre både “Jasmine” og “Train”, og den daværende 19-åringen ble et samtaleemne i inn- og utland. Hun signerte labelsamarbeid med Island UK og Dew Process i Australia, i tillegg til bookingavtaler med gigantene Timeout Agency, Coda UK og Paradigm Agency. Selv om det skjer mye på kort tid, har Lil Halima ingen hast. Grunnlaget er lagt, og det er nå reisen starter for multitalentet. HØR LIL HALIMA - "HOLD ME" HER Om den nye sangen

Sam Smith tilbake med Dancing With a Stranger11.1.2019 15:58Pressemelding

Sam Smith gjør et stort comeback med sin nye singel “Dancing With a Stranger” med Normani. Den sterke popballaden er første nye musikk fra Sam Smith i 2019, og følger opp samarbeidet med Calvin Harris på megahiten “Promises”. Normani gjorde stor suksess med gruppen Fifth Harmony, og lanserte en solokarriere i fjor med låten “Love Lies” med Khalid. Sam Smiths forrige album The Thrill of it All (2017) gikk rett til topps på albumlisten og har plassert platina i Norge. I april i fjor spilte Sam Smith for et utsolgt Telenor Arena. Om den nye låten sier Sam Smith: “I’m so excited for everyone to hear “Dancing With a Stranger,” which I wrote on The Thrill Of It All tour last year. For me it bottles everything I was feeling whilst juggling my personal life and touring. It is also such a beautiful moment for me as I’m a huge, huge fan of Normani and everything she is. I’m so excited to watch her light shine. I hope everyone enjoys hearing this song as much as I do.” Normani fortsetter: “I’m tr

James Blake med nytt album10.1.2019 16:46Pressemelding

James Blake er klar med nytt album fredag 18. januar. Det nye albumet har fått tittelen Assume Form. Blant dem som bidrar på albumet finner man André 3000, Travis Scott, ROSALÍA, Metro Boomin og Moses Sumney. Han har tidligere jobbet med artister som Kendrick Lamar, Beyoncé, Jay Z, Mount Kimbie, Bon Iver, Chance The Rapper, Frank Ocean og bidratt på filmmusikken til The Black Panther. Han har også hatt kunsterisk samarbeid med Quentin Blake og Natalie Portman. Han har vunnet den prestigetunge Mercury-Prize og vært Brit og Grammy nominert. Til sommeren kan han oppleves live på Primavera Sound.