Travelle slipper singel om romantisert diktatur

Multitalentet Travelle fra Jørpeland skriver låter, synger og produserer selv. Fredag 3. august slapp han singelen «cuba» på Universal Music.

Kristoffer "Travelle" Björntvedt begynte å lage musikk da han var 14 år. Nå har 22-åringens unike kombinasjon av elektronisk pop, analoge lyder og eksotiske rytmer gitt han fans over hele verden.

- Jeg begynte å lage musikk i 14 års-alderen. Jeg hadde sittet litt med FL Studio, men da det virkelig startet var når jeg kjøpte mikrofon og fikk mulighet til å ta opp meg selv. Jeg husker ikke hvorfor jeg startet. Jeg syntes nok det var gøy, og det synes jeg fortsatt, forteller Björntvedt.

Han er lidenskapelig opptatt av tekst og innhold, samtidig som produksjon og innpakning blir finjustert til å passe helheten. Han jobber gjerne med andre artister, men har et behov for å være en del av hver enkelt bit av et produkt.

- Når jeg skriver på mine egne låter føler jeg at teksten og beaten jobber veldig bra sammen. Jeg kan skreddersy dem for hverandre, og fremføre dem på den måten jeg synes passer best til uttrykket. Det får hele greia til å føles mye mer ekte for meg, sier han.

Hør "cuba" HER.
Se musikkvideoen HER.

Videoen er regissert av Marius Soma og produsert av BETTY Filmproduksjon. Fotograf er Tor Øra.

«cuba» handler – ikke overraskende – om Cuba.
- Lenge har jeg merket at folk har snakket om hvor vakkert Cuba er, og at det må oppleves. Når jeg dro dit forventet jeg ikke mye, men ble likevel overrasket over tilstandene. Jeg brukte mye av tiden i til å snakke med Cubanerne. Det er svært lite som fungerer, og jeg fikk inntrykk av at, takket være politikken, er svarte-markedet i Havanna nærmest økonomiens ryggrad. Det er et diktatur som har blitt romantisert lenge, og det må ta slutt, forteller han.

Hobbyen ble til karriere i 2016 da han debuterte med singelen "Nobody Else". Låten gikk helt til topps på Spotify’s Viral 50-liste i USA, og har over 2,5 millioner avspillinger i tjenesten. Siden da har han sluppet en rekke singler - inkludert sistesingelen "Wasted On You" med over 3 millioner avspillinger - og spilt på blant annet Den Store Sommerfesten i Stavanger med navn som Justin Bieber og Martin Garrix.
Siden den gang har det skjedd mye i livet til Travelle. Tilværelsen på Jørpeland ble byttet ut med det urbane bylivet i Oslo. Kreativiteten blomstrer, men det er også mye med hjemtraktene han savner.

- Den største forskjellen på livet mitt i Oslo og hjemme er vel at jeg får gjort mye mer her. Jeg er i studio nesten hver dag, og det er utrolig hvor mye mer man får gjort når man har et eget sted kun til "jobb". I tillegg er hele bransjen her, så jeg føler jeg får et mye tettere samarbeid med alle i teamet. Men det er flere personer jeg savner å ha i hverdagen, så jeg "Skyper" ofte med venner hjemmefra på kveldene. Det finnes også nattåpne butikker her, det har vi ikke på Jørpeland. Nattåpne butikker burde alle ha, avslutter han.

Travelle er signert til Universal via det fremadstormende norske label- og managementet Toothfairy, og gis ut av det prestisjetunge labelet Casablanca i Nord-Amerika (Oliver Heldens, Giorgio Moroder etc.).

Foto: Jonathan Vivaas Kise

Madonna offentliggjør Madame X!17.4.2019 18:30:00 CESTPressemelding

I dag offentliggjør Madonna utgivelsen av sitt 14. studioalbum, Madame X. Første låt ut er "Medellín" med den colombianske superstjernen Maluma. En tilhørende musikkvideo vil ha verdenspremiere 24. april under et globalt MTV event i London med navnet "MTV Presents Madonna Live & Exclusive: ‘Medellín’ Video World Premiere". Albumet slippes 14. juni via Live Nation, Interscope Records og Maverick. Pre-order albumet HER! Madonna’s highly-anticipated 14th studio album Madame X will be released on June 14th globally from Live Nation, Interscope Records and Maverick. The first track from the album “Medellín,” with Colombian superstar Maluma, will be Zane Lowe’s World Record today on Apple Music’s Beats 1. Madame X is now available for pre-order. Madonna will exclusively unveil the world premiere of her video and single “Medellín” with Maluma, during a globally televised MTV music event, “MTV Presents Madonna Live & Exclusive: ‘Medellín’ Video World Premiere,” on Wednesday, April 24 at 9:00 p

Nyhetsbrev fra Universal Music12.4.2019 15:11:32 CESTPressemelding