Trapper opp kvinnesatsingen

OBOS vil de fire neste årene styrke kvinnefotballen i Norge og Sverige med til sammen 100 millioner kroner.
Hege Jørgensen i Toppfotball Kvinner og  OBOS-sjef Daniel Kjørberg Siraj  samarbeider om en trainee- og sponsordning som  gjør det lettere å kombinere  utdannelse og jobb med toppidrett. Foto: Nyebilder.no
Hege Jørgensen i Toppfotball Kvinner og OBOS-sjef Daniel Kjørberg Siraj samarbeider om en trainee- og sponsordning som gjør det lettere å kombinere utdannelse og jobb med toppidrett. Foto: Nyebilder.no

− Likestilling og mangfold står høyt på agendaen vår. Vi skal ta vår del av ansvaret for å bidra til at kvinner får samme muligheter som menn – ikke bare snakke om det. Og vi skal bevise at de som fremdeles måtte mene at kvinnefotball ikke er kommersielt interessant, tar grundig feil. OBOS` satsing på kvinnefotball vil skape direkte økonomiske merverdier, sier Daniel Kjørberg Siraj, konsernsjef i OBOS.

Penger til topp og bredde

OBOS gikk inn som generalpartner for Toppserien fra sesongen 2018, et halvt år senere ble fotballengasjement utvidet til å omfatte også den øverste ligaen i Sverige, OBOS Damallsvenskan.

Satstingen betyr direkte støtte til toppklubbene i begge land. I tillegg sørger avtalene for betydelige summer til breddeprosjekter, helt ned til barnefotballen.

Til sammen vil OBOS i år sponse kvinnefotballen i Norge med rundt 16 millioner kroner og åtte millioner kroner i Sverige. I tillegg vil det framover bli støttet flere små og store prosjekter som bygger opp under satsingen på kvinnefotballen, blant annet gjennom ordningen OBOS gir tilbake.

− Kvinnefotballen i Norge har en svært stolt historie å se tilbake på, men det har likevel blitt et stort gap mellom utviklingsmulighetene for jenter i fotballen sammenlignet med gutter. Dette brenner vi for å gjøre noe med. At næringslivet ønsker å være med på denne endringen, er helt avgjørende. OBOS har virkelig satt problemstillingen på agendaen og bidrar enormt til å gjøre hverdagen for jentene bedre. Vi ser allerede effekten, sier Hege Jørgensen, daglig leder i Toppfotball Kvinner.

Støtte til jobb og utdanning

Som en del av avtalen med Toppserien i Norge har OBOS også etablert et eget trainee-program som foreløpig omfatter fire spillere fra Toppserien. Gjennom programmet bidrar OBOS til at kvinner som spiller på toppnivå får mulighet til å kombinere fotballkarriere og yrkeskarriere.

I tillegg har åtte spillere personlige sponsoravtaler med OBOS som gjør det lettere å kombinere utdannelse eller jobb med satsing på toppidrett.

– OBOS har etablert en unik ordning som gjør det lettere å satse på fotball og samtidig skaffe seg  nødvendig yrkeserfaring. Langt flere kvinner enn menn gir opp toppidretten tidlig, det blir for vanskelig økonomisk. Ordninger som dette gjør det mulig å fortsette satsingen lengre, sier Guro Pettersen, keeper på Vålerenga og trainee i halv stilling i OBOS.

OBOS gir VM-støtte

OBOS vil også utbetale til sammen rundt tre millioner kroner til norske og svenske klubber som avgir spillere til sommerens VM i Frankrike. Bakgrunnen for dette er at FIFA tidligere bare ga VM-støtte for mannlige toppspillere. Etter at det i fjor høst ble kjent at OBOS ville bidra til å rette opp urettferdigheten, kom FIFA på banen og varslet at også de vil bidra økonomisk til klubbene.

– Vi står ved våre løfter om å gi 75 000 kroner for hver VM-spiller, så får pengene fra FIFA komme som en bonus, sier Siraj.

Samlet innebærer de inngåtte avtalene at OBOS de fire neste årene vil sponse kvinnefotballen med rundt 100 millioner kroner.

Nummer to på She-indeks

Satsingen på kvinnefotball har allerede gitt svært positive resultater i forhold til OBOS sitt omdømme og attraktivitet som arbeidsgiver. Som ledende bedrift i en svært mannsdominert næring, har OBOS som mål å være et foregangsselskap på likestilling. Det gir resultater. Av 79 selskaper som er med i  årets She-indeks, ble OBOS nummer to. Målingen viser hvor gode norsk bedrifter er på kjønnsbalanse.

Høsten 2018 ble OBOS kåret til eiendomsbransjens mest attraktive arbeidsgiver av Universum.

− Dersom vi klarer å tiltrekke oss de beste hodene, både kvinner og menn som følge av vår tydelige likestillingsprofil, vil det gi direkte resultater på vår verdiskapning fremover. Vi er sikre på at vår investering i norsk og svensk kvinnefotball vil være en svært lønnsom investering for OBOS både på kort og lang sikt, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj.

Tel:913 82 777

Åge PettersenKommunikasjonsdirektør