Transportarbeiderforbundet mener regjeringen legger seg flate for ESA om den norske drosjereguleringen

Dette med bakgrunn i regjeringens svar på ESA sin henvendelse om at Norge bryter EØS avtalen, hvis de norske reguleringene av drosjenæringen fortsetter etter de regler Norge selv har vedtatt gjennom yrkestransportloven.

I møte med samferdelsminister Solvik Olsen mandag 11. desember ble blandt annet Transportarbeiderforbundet orientert om regjeringens tilsvar på ESA sin henvendelse. Regjeringen ønsker å imøtekomme ESA gjennom å gjøre drastiske endringer i Norsk regelverk. Regjeringen foreslår å oppheve behovsprøving og sentraltilknyttning av løyver. Dette mener Transportarbeiderforbundet betyr totalt frislepp og spikeren i kista for et regulert og seriøst drosjemarket.

Forbundet mener videre at regjeringen heller ikke har særlig gode argumenter for hånden for å føye seg etter ESA, utenom at de ikke ønsker å utfordre ESA, for å hindre at Norge blir tatt inn for domstolen og risikerer å tape kampen om at Norske bestemmelser har forrang for EUs regler fri flyt av varer og tjenester.

Transportarbeiderforbundet stiller nok en gang spørsmålet om Norges handlingsrom i forhold til EØS avtalen er tilstede for å sikre hensynet til norske almenne interesser, sier 2. nestleder Dag-Einar Sivertsen.