​Traineer i farta

I hele mars var Postens traineer ute i driften for å lære hvordan ting fungerer i praksis.
Kull 14 av Posten Norges traineeprogram hadde sin driftsperiode i mars måned. Bildene er fra instagramkontoen deres @traineeprogrammet

Frem til da hadde de seks traineene i kull 14 jobbet på kontor og kun hørt om driften gjennom andre.
– Vi får forståelse for hvordan alle prosessene henger sammen. Det er veldig gøy og interessant å se hvordan konsernet er bygd opp og å få møte menneskene bak, sier Annette Thommessen.

Sammen med Espen Bolghaug, Kristina Josefsson, Stefan Einarsson, Lasse Thesbjerg Andersen og Samuel Storkitt i kull 14, har hun vært på en karrierereise hun sent vil glemme.

Tas godt i mot
På hvert sted traineene besøker, blir de tatt godt i mot. De forteller om møter med dyktige medarbeidere, som setter av tid til spørsmål, omvisning og opplæring.

– Alle vi snakker med liker å fortelle om det de jobber med. Mange har jobbet i Posten i flere tiår og har et stort engasjement for yrket sitt. At de bruker en stor del av arbeidsdagen sin på oss er noe vi setter utrolig stor pris på, forteller Thommessen.

Innsikt i verdikjeden
Traineene blir i driftsmåneden kastet ut i alt fra nattarbeid, postsortering til lagerarbeid og mye mer. Hvert område er unikt, med forskjellige mennesker og arbeidsoppgaver.

– Det er veldig mye å sette seg inn i og vi får en utrolig innsikt i verdikjeden. Mange utfordringer skal løses når det først skjer noe, sier Espen Bolghaug.

På godt og vondt
Som i alle konsern finnes det både positive historier og utfordringer. Traineene i Posten Norge settes dypt inn i alle kriker og kroker for å lære konsernet å kjenne.

– På alle stedene vi har vært har vi blitt fortalt hvilke utfordringer avdelingene står overfor. Det gir oss en forståelse for hvordan ting blir gjort og hvorfor. Vi blir satt inn forretningsområdene på både godt og vondt, og opplever at det er en stor åpenhet og inkluderende kultur rundt om i virksomheten vår, sier Thommessen.

Posten Norges Traineeprogram

• 2-årig program for nyutdannede
  • Består av tre hospiteringsperioder på 6-9 måneder i ulike deler av konsernet, og to driftsperioder
  • Traineene velger hvor i konsernet de ønsker å hospitere. Arbeidsoppgavene som blir meldt inn kommer fra alle divisjoner, og en hospiteringsperiode kan inkludere opphold i Norge, Sverige eller Danmark