Trafikkvekst i Bergen

Totalt hadde Avinor en moderat økning i antall flypassasjerer i februar, sammenlignet med samme måned i 2018. Samtidig går antallet flyvninger i Norge ned.

Totalt reiste nesten 3,9 millioner passasjerer over Avinors lufthavner i februar. Det er 1,6 prosent flere enn på samme tid i fjor. Antallet flybevegelser på Avinors lufthavner går ned med nesten 1000 flyvninger, en nedgang på 1,4 prosent.

- Trenden vi har sett det siste året fortsetter med oppgang i antall passasjerer og nedgang i antall fly i luften. Dette er sammensatt, men større fly og flere reisende per flyvning er faktorer som spiller inn, sier Jasper Spruit, direktør for trafikkutvikling i Avinor.

- Flere reisende på norske lufthavner betyr mye for norsk næringsliv og turisme som vil komme norsk økonomi til gode.

Det er spesielt reiser mellom Norge og Tyskland som bidrar til Avinors totale trafikkvekst i februar.
Mellom Avinor Oslo lufthavn og München reiste 18 prosent flere i februar i år sammenlignet med i fjor, og nye ruter til München fra Bergen og Tromsø bidrar også.

- Vi føler oss ganske sikre på at ski-VM i Seefeld har vært en sterk bidragsyter til økt trafikk mellom Norge og München, forklarer Spruit.

Bergen øker mest
Spesielt Avinor Bergen lufthavn skiller seg ut med en økning i antall passasjerer. Nesten 440 000 passasjerer benyttet seg av Avinors nest største lufthavn i februar, en oppgang på 4,8 prosent sammenlignet med året før.

Det er spesielt nye ruter til Paris med Air France, Helsinki med Finnair og Widerøes nye helårsruter til Liverpool, München og Hamburg som bidrar til økningen.

- Dette er svært gledelig. Sammen med Avinor jobber vi hardt for å tiltrekke oss flere besøkende i vintersesongen. Også hotellstatistikken er hyggelig lesning i vinter. At både flypassasjerer og hotellgjester er i vekst er et tegn på at hardt og målrettet arbeid lønner seg, sier reiselivsdirektør i Bergen Reiselivslag, Anders Nyland.

Det er også en viss økning i innenrikstrafikken til Bergen. Bergen – Trondheim på 12 prosent og Bergen – Stavanger på 4 prosent. Bergen – Tromsø utmerker seg; og hadde en økning hele på 24 prosent i februar.

- Widerøes satsning med å styrke Bergen som knutepunkt fra fjord og nord er veldig spennende. Rutetilbudet til Tromsø og Bodø har blitt betydelig styrket de senere år, og fra april forsterker Widerøe dette ytterligere ved øke fra to til tre avganger til Tromsø. Også ruten fra Bergen via Bodø til Lofoten vil bli styrket. Passasjerene kan se frem til at disse rutene hovedsakelig blir operert med Widerøes nye jetfly – Embraer E190-E2, sier Øystein Skaar, fungerende lufthavndirektør ved Bergen lufthavn.