«Træge trøndere» tæppet kortet i Trondheim
Årets program var spekket av det siste nye innen teknologi og for første gang var det gamle industriområdet, Solsiden, brukt som arena. Nær 7 av 10 festivaldeltakere valgte i år å tæppe betalingskortet sitt i løpet av den tre dager lange festivalen, mens det på Trondheim Rocks ifjor kun var 3 av 10 som valgte den betalingsmetoden.
-Vi er kjempefornøyde med festivalen og den ble raskt utsolgt. Her møtes folk som er nysgjerrige på fremtidige løsninger innen teknologi, bærekraft og klima. Vi synes at kontaktløs betaling bidro til god flyt gjennom alle de ulike programmene, slik at folk kunne kose seg, istedenfor å stå i kø, sier presseansvarlig Anne Sliper Midling ved arrangør NTNU.
På festivalen kom det store stjerner som Sting, Patti Smith, Robert Plant og Sondre Justad. Medisinsk forsker Ben Goldacre, futuristen Amy Webb og varsleren Edward Snowden skapte debatter om fremtidens teknologi og hvordan vi kan påvirke den.
God flyt
Teknologiselskapet Vipps var også tilstede i Trondheim, gjennom kontaktløs betaling fra BankAxept i alle terminaler.
- Hele festivalopplevelsen blir bedre fordi folk får brukt mer tid på debatter, ny kunnskap og konserter fremfor å stå i kø. Kjøpene gjøres fortere unna og det er trygt for brukerne. I snitt sparer folk ni sekunder på å tæppe kortet fremfor å bruke chip og PIN-kode, sier kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i Vipps AS.
Enda mer vekst
I sommer vil BankAxept tilby kontaktløs betaling på 35 festivaler og konserter rundt omkring i Norge, og så langt viser bruken en sterk vekst i folk som tæpper kortet.
- Vi forventer at veksten i antall kontaktløse betalingstransaksjoner vil fortsette med økt styrke gjennom sommeren. Mot slutten av året kommer enda flere utsalgssteder til å aktivere sine betalingsterminaler og det blir mulig å betale kontaktløst i dagligvarehandelen, sier Kjærnes.
FAKTA: I de fleste butikker, utsalg og kafeer trenger du ikke lenger taste kode eller «dra kortet» når du skal betale småbeløp. Teknologien som ligger bak heter «near field communication». Kontaktløs betaling heter å tæppe betalingskortet.
Kontakter
Hanne KjærnesKommunikasjonssjef Vipps
Tel:+47 997 41 263hanne.kjaernes@vipps.noBilder
Lenker
Om BankID BankAxept
BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer over 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Nesten 9 av 10 betalinger skjer med tæpping av kortet. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,5 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept
Nå kan du legitimere deg med ID-kort i BankID-appen på Posten og Vinmonopolet11.3.2024 07:59:59 CET | Pressemelding
Med ID-kort i BankID-appen kan du vise legitimasjon med mobiltelefonen. Tjenesten vil i første omgang kunne brukes på Posten og Vinmonopolet.
Tommel opp for digital BankID-hjelp14.12.2023 11:45:38 CET | Pressemelding
Mange eldre synes det er vanskelig å ta steget over til BankID-app. Et nytt digitalt hjelpemiddel har fått mange over kneika; ni av ti gir tommel opp for at de fikk hjelpen de trengte.
BankID endeleg på nynorsk28.11.2023 08:38:53 CET | Pressemelding
I 20 år har BankID vore tilgjengeleg på bokmål og engelsk. No er nynorsk eit alternativ for dei som ønskjer det.
Black Week: Handlet mindre enn i fjor27.11.2023 10:21:50 CET | Pressemelding
I fjor handlet nordmenn varer for 2,4 milliarder kroner i fysiske butikker på Black Friday. I år brukte vi bare 2,3 milliarder. – Vi handler fortsatt mye mer enn ellers, så Black Week holder stand som høytid for handelen, sier Anita Frantzen, leder for kort og verdiøkendetjenester i BankAxept.
2 millioner har omfavnet BankID-appen20.11.2023 13:55:25 CET | Pressemelding
Snart halvparten av alle BankID-brukerne er nå over på en sikrere og mer brukervennlig innlogging: – Det er veldig gledelig at så mange er i gang med vår tryggeste og beste løsning. I løpet av neste år håper vi at nesten alle er over på app, sier Jan Bjerved, leder for BankID.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom