Fri Flyt

Tradisjonsrik skifest inntar Jotunheimen

Festivalen har blitt en institusjon for skifolket i Norge. High Camp på Turtagrø har holdt det gående siden 2001, og er snart i gang igjen. Alle billettene er utsolgt, så over 500 fjellentusiaster vil innta Jotunheimen mellom 9. og 12. mai.
Fra Turtagrø tidligere år. Foto: Martin I. Dalen.

– Jeg gleder meg skikkelig til dette går av stabelen, sier Lisa Kvålshaugen Bjærum, som er festivalsjef for High Camp. – Det er selvfølgelig en utfordring å gi en tilfredsstillende opplevelse til flere hundre skifolk. Men vi vet at High Camp-folket er gode til å ta vare på hverandre, og det gjør det lettere for oss å ta vare på dem, sier hun.

High Camp Turtagrø arrangeres av Fri Flyt og har fokus sikkerhet. Dyktige guider og kursing i skredsikkerhet er på programmet av den grunn. Målet er å videreføre tradisjonen med festivalen som går tilbake til 2001.

– En del av Turtagrø-historien

– Vi har et godt samarbeid med svært dyktige fjellguider fra Bre og Fjell, så vi forvalter sikkerheten til deltagerne såvel som historien om High Camp Turtagrø. Jeg liker å tro at High Camp har blitt en stor del av historien til fjelldestinasjonen Turtagrø, sier Kvålshaugen Bjærum.

Deltagerne på festivalen er invitert til å være med på guidede turer til noen av de flotteste fjellene i området, eller de kan gå på egen hånd. Det arrangeres kurs, foredrag og fest over en langhelgen, med nivåer som passer for alle.

– Skredworkshop er noe nytt av i år. Vi har en workshop som handler om grunnleggende skredkunnskap, og en til for de mer viderekomne. Det er ledige plasser på den og på utvalgte guidede turer, som man kan melde seg opp til i nettbutikken vår, sier Lisa Kvålshaugen Bjærum.

– Målet er å tilby noe som passer til alle nivåer, både til ferske og garvede fjellfolk. Det er det samme med turtilbudet på campen, forteller festivalsjefen.

Fest på programmet

Faste festinnslag på programmet er quiz og dunjakkedisco. Fra Luster kommer bandet Ivory som spiller på lørdagskvelden før discolysene tennes. Lokale som vil være med på denne festen er også invitert!

Et annet fast innslag er kurs og kunnskap. Det blir frikjøringskurs med Linn Cecilie Mæhlum og Sondre Loftsgarden. Det blir kurs i ultralight-topptur med Malene Blikken Haukøy og Lars Erik Skjervheim, Norges fremste konkurranseutøvere i randonee. Det er også mulighet for å låne og teste siste skrik i skiutstyr hos en av festivalens sponsorer, som Norrøna, Dynafit, K2 og G3.

Optimisme i en vinter med lite snø

High Camp Turtagrø har et samarbeid med miljøorganisasjonen Protect Our Winters. Det settes opp en «POW-buss» som kjører deltagere fra Oslo. Som et ekstra insentiv for å reise kollektivt trekkes det en vinner av festivalpass til High Camp 2020 blant de reisende. Men hva slags snøforhold kan de vente seg?

– Her er det mange som gleder seg! For oss på hotellet er High Camp liksom årets store happening, og for min del blir det andre gang som medarrangør på High Camp, så i år er jeg godt forberedt, sier Anja Alme Gardli på Turtagrø hotell.

– For tiden er det tosifra plussgrader her oppe og litt mindre snø enn vi er vant med, men det er gode turforhold uansett! Det er rom for mange flere aktiviteter enn bare ski - vi vil i det minste minne alle som kommer opp om å ta med seg solkrem og solbriller, legger Anja til.

Nå skal festivalsjefen snart opp i fjellet, hun reiser opp allerede uken før. Der skal hun gå tur før det smeller til, sette i gang riggingen og sørge for at det er klart for en trygg og morsom high camp 2019. Guidene skal også gå rekogniseringsturer i forkant av festivalen for å sjekke forholdene nøye.

– Over 19 år har High Camp Turtagrø aldri avlyst - og vi er sikre på at det blir en kjempekul festival uansett forhold! Yr melder om minusgrader og litt snø til helga, så jeg er ikke redd for det! Jeg skal ut på fjelltur på mandag og tenker på å holde alle deltagerne informert. Da får de også en detaljert skredmelding. High Camp-deltagerne skal komme til dekket bord.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Video fra High Camp 2018Videokanal

Lisa Kvålshaugen Bjærum, festivalsjef, lisa@friflyt.no, tlf 41815942
Magnus Utkilen, sponsoransvarlig, 91705619, magnus.utkilen@friflyt.no
Anja Alme Gardli, Turtagrø Hotell, 57680800, hotel@turtagro.no

Om Fri Flyt

Fri Flyt
Postboks 4767, Nydalen

22 04 46 00http://www.friflyt.no

High Camp Turtagrø går fra 9. til 12. mai og er en av to toppturfestivaler i regi av Fri Flyt denne våren. Den første var High Camp Sunnmøre. Den er ett av mange arrangementer som Fri Flyt legger opp for sine lesere.

Fri Flyt er norges ledende blad om ski- og frikjøring startet i 1998. Fri Flyt AS gir også bladene Terrengsykkel, Landevei, Klatring, UTEmagasinet såvel som bøker og kart.