Tradisjonspølse fra Trøndelag inn i mateliten

- Grovpølse har lange tradisjoner i norsk matkultur, og ikke minst trøndersk matkultur. Det er på tide at noen tar dette produktet på alvor og løfter det kvalitetsmessig opp, sa leder av Kulinarisk Akademi, Espen Vesterdal Larsen, da han delte ut Spesialitet-merket for utvalgt lokalmat til Håvard Gausen fra Inderøy slakteri.
Spesialitet-merket ble tildelt på Kulinarisk Akademi i Oslo. Fra venstre: Fagsjef for Spesialitet Marit Strand, leder av Kulinarisk Akademi Espen Vesterdal Larsen og Håvard Gausen fra Inderøy Slakteri. Foto: Matmerk.

Grovpølse har lange tradisjoner i norsk matkultur, og ikke minst trøndersk matkultur. Grove pølser fra Inderøy Slakteri er en grov middagspølse som består av gode kjøttdeler av storfe og svin og lite salt. Nå har produktet kommet gjennom fagjuryens nåløye og blitt tildelt Spesialitet-merket for utvalgt lokalmat.

- Spesialitet er et kvalitetsmerke man virkelig må fortjene. I dag har jeg gleden av å dele ut Spesialitetsmerket til Grovpølse fra Inderøy slakteri, sa leder av Kulinarisk Akademi (KA) i Oslo, Espen Vesterdal Larsen. Han overrasket alle ansatte som var på blåtur til Oslo og delte ut heder og ære under en lunsj på Kulinarisk Akademi.

En stolt Håvard Gausen tok i mot plakett og blomster. - Dette er skikkelig artig, og det er en heder til oss alle. Vi på Inderøy slakteri er gode på smak, og vi lager skikkelig gode produkter, sa Gausen.

Utvalgt av fagjury

Merkeordningen “Spesialitet” er en offisiell merkeordning som viser forbrukeren vegen til god lokal mat og drikke. Merkeordningen skal fremme mangfoldet av lokalmat- og drikke i Norge, og ordningen forvaltes av stiftelsen Matmerk med støtte fra Landbruks- og matdepartmentet.

Hvilke mat- og drikkevarer som kommer gjennom nåløyet bestemmes av en uavhengig fagjury, som gjør en grundig vurdering av kvalitet og smak. Produkter som blir tildelt dette merket skal være produsert i Norge, laget av lokale og norske råvarer, gjerne også basert på lokale oppskrifter. De skal også være blant de aller beste i sin kategori. Juryen ledes av Lars Sponheim.

Marit StrandFagsjef

Marit har ansvaret for merkeordningen Spesialitet. Hun har ansvaret for søknadsbehandling og godkjenningsprosessen sammen med fagjuryen.

Tel:+ 47 926 14 992marit.strand@matmerk.no

Grove pølser fra Inderøy slakteri. Foto: Lisa Westgaard.

Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.

Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.