Tradisjonell datostempling har gått ut på dato

9.2.2017 13:32 | Reitangruppen

Holdbarhetsindikatoren Keep-it er den eneste merkingen som viser den faktiske holdbarheten.

Hvert år kaster vi bortimot 360 000 tonn fullt spiselig mat til en verdi av 18 milliarder kroner. Forbrukerne står for 70 prosent av matsvinnet, mens matindustrien og dagligvarehandelen står for de resterende 30 prosentene. Kasting av mat er et stort miljøproblem og usikkerheten rundt datostempling er en stor årsak til at vi kaster mat.

REMA 1000 er i dag den eneste dagligvarekjeden som kan tilby kundene en merking som viser faktisk holdbarhet. Siden 2012 har vi merket over 20 millioner ferskvarer med den intelligente holdbarhetsindikatoren Keep-it.

-Keep-it måler temperaturen til produktet over tid – og viser dermed den faktiske holdbarheten. Det gir våre kunder trygghet og vi ser av resultatene at både våre Kjøpmenn og kunder kaster mindre mat, sier Mette Fossum, kommunikasjonsdirektør i REMA 1000.

Bedre måltidsplanleggingen reduserer svinnet

REMA 1000 har i dag Keep-it indikatoren på over 30 ferskvarer innen fisk, fjærkre og kjøtt. I motsetning til tradisjonell datostempling er det enkelt for kundene å orientere seg om holdbarheten og dermed planlegge måltidene bedre slik at man kan reduserer matsvinnet i hjemmet.

-Undersøkelser viser at 90 prosent av Norges befolkning ikke stoler på datomerking. Med Keep-it tilbyr vi våre kunder kunnskap om den faktiske holdbarheten til produktet, slik at de slipper usikkerheten rundt datostempling som er en av de største årsaken til matkasting, sier Fossum.

Følger varen fra fabrikk til kjøleskap

Keep-it settes på pakken når matvaren produseres og følger varen fra fabrikk til kundens kjøleskap. Resultatet er en riktigere holdbarhet enn den tradisjonelle datostemplingen og gir trygghet for at maten er tatt vare på i kjølekjeden og er av god kvalitet. Matvarer som har vært oppbevart i riktig kjøletemperatur kan vise flere dager ekstra reell holdbarhet på indikatoren – selv om datostemplingen er passert. Det har gitt resultater på matsvinnet.

-Flere tester vi har gjennomført viser at kundene er villige til å kjøpe produkter som har passert datomerkingen dersom indikatoren viser at det er holdbarhetsdager igjen. Dette viser at ny teknologi kan bidra til å løse dagens problematikk rundt matsvinn og vi ser med spenning frem til å jobbe videre sammen med REMA 1000 på dette området, sier Kristen A. Hovland, daglig leder i Keep-it Technologies.

Reitangruppen består av fem forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Uno-X Gruppen, Reitan Eiendom og Reitan Kapital.