Tove Brandvik (A) fikk Stolthetsprisen 2010

Lørdag fikk Tove Brandvik (A) Stolthetsprisen 2010 for hennes bidrag til å bryte ned barrierer for funksjonshemmede i Norge. Brandvik bruker rullestol og møter i øyeblikket som fast stortingsrepresentant for Hordaland. Nå vil hun bruke prisen til å kjempe for bedre rettigheter for funksjonshemmede.

Tove Brandvik vil ha flere funksjonshemmede inn i politikken, for som hun sier: - Noen andre tar makta om du ikke tar den selv.
På Stortinget sitter Brandvik i Arbeids- og sosialkomiteen, og vet dermed hva hun snakker om. Retten og muligheten til arbeid står sentralt i enhver likestillingskamp.
-For å oppnå dette må vi tenke likestilling og nedbryting av diskriminerende barrierer, sier Brandvik.

Hun mener mennesker med funksjonsnedsettelser må få bedre adgang til arbeidslivet  og i den forbindelse ønsker hun  å understreke viktigheten av å få rettighetsfestet ordningen med Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA).
- Retten til brukerstyrt personlig assistanse handler om likestilling for mennesker som lever med funksjonsnedsettelser. Det handler om frihet til å bestemme over sitt eget liv, sier Tove Brandvik.

I sitt politiske liv har Brandvik sloss mye for universell utforming. Hun mener at en slik utforming skal fjerne behovet for særbehandling av alle grupper. Hun ønsker at Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven ikke bare skal bli sett på som en rullestollov, men at universell utforming skal gi alle mulighet til å bli frie og selvstendige mennesker uavhengig av funksjonsnivå.

Det er tredje år på rad at Stolthetsprisen blir delt ut i forbindelse med Stolthetsparaden. Paraden er den største mønstringen av funksjonshemmede i Norge. Stolthetsparaden går fra Youngstorget til Universitetsplassen. Gå på www.stolthetsparaden.no for mer informasjon

For ytterligere kommentarer, kontakt:
Tove Brandvik (A)            Vibeke Marøy Melstrøm
Stortingsrepresentant       Daglig leder ULOBA
Mob: 48 23 08 49            Tlf: 32 20 59 10
                                     Mob: 971 65 407

Mulig bud på GET-eier TDC A/S om frivillig overtakelse8.2.2018 17:56:32Pressemelding

I dansk og svensk presse rapporteres det om et mulig kontantbud for overtakelse av danske TDC. Henvendelsen kommer fra et konsortium bestående av de danske pensjonsfondene PFA, ATP og PKA, samt australske Macquarie Infrastructure & Real Assets Europe. Henvendelsen legger til grunn et akseptkrav på 66.67% av selskapets aksjer og representer etter konsortiets mening en attraktiv pris og premie til aksjonærene.