Torsdag 24.11 kårer Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom årets godhetstyrann

22.11.2016 15:10 | Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom

Klokken 08.00 På Kulturhuset i Oslo blir det gratis frokost, paneldebatt og prisutdeling.

Paneldebatten ledes av Munir Jaber fra AUF og i panelet sitter ordfører i Oslo, Marianne Borgen, forsker Cora Alexa Døving, Shan Mohammed fra Minareten og leder i Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom Ingrid Aspelund.

-Det har vært masse engasjement rundt de nominerte, sier Aspelund.

-Tusenvis har avgitt stemmer, og det har vært en utfordrende og spennende jobb for juryen å ta avgjørelsen på hvem som skal vinne den gjeve prisen. Foruten Aspelund har juryen bestått av styreleder i Antirasistisk Senter, Eskil Pedersen, leder i NTL Ung, Sahar Azari og samfunnsdebattant og aktivist Nancy Herz.

De nominerte er: AP-veteran Grete Fossum, Trondheim kommune v/ ordfører Rita Ottervik, bandet Razika, Stortingsrepresentant for SV Karin Andersen, P1-profil Rune Nilsson, ordfører i Stavanger Christine Sagen Helgø, rapduo Karpe Diem, Fagbevegelsen i Bergen v/ Roger Moum i Norsk Transportarbeiderforbund og Anne Åsheim i Postkom, aktivist Eirik Nilsen, samt blogger Kristin Gjelsvik.

De fulle begrunnelsene og bakgrunn for nominasjon kan leses på www.godhetstyrann.no

-Flere av de nominerte har sagt de vil være tilstede under utdelingen, og alle har gitt uttrykk for at de synes det er en ære å bli nominert. Det er vi stolte av og glade for. Nå gleder vi oss til å dele ut pris, og feire årets godhetstyrann avslutter Aspelund.

Godhetstyrann: en som gir av sin tid og sitt engasjement for å hjelpe andre; en som tror på solidaritet og ikke veldedighet; en som sier «velkommen hit»; en som tar standpunkt og ikke tror nøytralitet er en løsning; en som tar til orde mot fremmedfrykt og rasisme; en som ønsker en human asyl- og flyktningpolitikk; en som tror på et mangfoldig og inkluderende samfunn for alle

Therese N. Lien: 994 42 472 / tnl@npaid.org

Solidaritetsungdom er Norsk Folkehjelps samfunnspolitiske ungdomsbevegelse. Vi jobber for å fremme internasjonal solidaritet, for å bekjempe rasisme og fordommer, for en human flyktning- og integreringspolitikk og for en verden fri for atomvåpen.

Følg saker fra Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom