Tor Bomann-Larsen på NRKs kongelige storsatsing i romjulen.

20.12.2016 21:36 | Cappelen Damm AS

Tor Bomann-Larsen står bak norgeshistoriens største biografiverk - Haakon & Maud - som nå foreligger i syv bind og er solgt i over 130.000 eksemplarer. I romjulen blir forfatteren å se på Nrk1 i programmene "Kongelige fotografer" der kongehuset åpner sine samlinger og gir innsyn i de private album etter dronning Maud og kronprinsesse Märtas amerikanske smalfilmer.

I det andre av de to programmene, Märthas krig, får seerne følge Tor Bomann-Larsen til USA i arbeidet med årets bok Hjemlandet (Haakon & Maud VII). Her forsøker han blant annet å gjenfinne kronprinsfamiliens amerikanske residens, Pooks Hill, som senere er blitt jevnet med jorden. Seerne blir med på jakten etter historisk materiale fra president Roosevelts tid og følger med helt inn i Det hvite hus.

Hjemlandet  ble tatt svært godt imot av anmelderkorpset da boken kom ut i oktober.  Forfatteren Edvard Hoem ga følgende attest i Klassekampen:

«Etter å ha lese sjuande bind av Tor Bomann-Larsens store kongebiografi, sit lesaren der utmatta, imponert, overvelda, tankefull og full av fryd. Dette er skrivekunst og forteljekunst av høgste klasse.»