Topptung norsk næringslivsdelegasjon inntar Kina

En stor og topptung delegasjon fra norsk industri- og næringsliv vil følge statsminister Erna Solberg når hun i neste uke besøker Kina. I besøket inngår et bredt sammensatt næringslivsprogram både i Beijing og Shanghai.
Kina er en av verdens raskest voksende økonomier, og det kan gi norsk industri og næringsliv nye muligheter. Tett på 240 norske næringslivsaktører vil følge statsminister Erna Solberg når hun i neste uke innleder sitt offisielle besøk i Kina. Besøk i Beijing og Shanghai (bildet) står på programmet. (Foto: Thinkstock)

- Dette besøket markerer en re-start på det politiske og økonomiske samarbeidet mellom Norge og Kina. Besøket vil reetablere og åpne helt nye dører for norsk industri- og næringsliv, sier Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge. Hun vil lede det som antakelig er den største norske næringslivdelegasjonen til et annet land noensinne.

Tett på 240 norske næringslivaktører deltar i næringslivsdelegasjonen som Innovasjon Norge og Nærings- og fiskeridepartementet organiserer som del av det offisielle besøket i Kina. Blant deltakere er 14 toppledere fra noen av Norges største industri- og næringslivskonsern. I tillegg til statsminister Erna Solberg toppes den norske delegasjonen politisk med utenriksminister Børge Brende og næringsminister Monica Mæland, samt flere statssekretærer fra andre departement.

Svært viktig
- Dette besøket er svært viktig. Kina er en handelspolitisk stormakt og en svært viktig handelspartner for Norge. Vi ønsker å inngå en bilateral frihandelsavtale og vi ønsker økt næringslivssamarbeid for å styrke norsk økonomi, sier næringsminister Monica Mæland.

- Interessen for Kina i norsk næringsliv er stor. Det at vi nå arrangerer det som sannsynligvis er tidenes største norske næringslivsdelegasjon sier litt om hvor viktig Kina er. For norsk næringsliv vil det bety nye muligheter i det som er en av verdens raskest voksende økonomier, sier Krohn Traaseth.

Tettpakket program og avtaler
Innovasjon Norge har i samarbeid Nærings og fiskeridepartementet og flere av organisasjonene i næringslivet lagt opp til et bredt og tettpakket næringslivsprogram i Beijing fredag 7. og i Shanghai 8.april. I programmet inngår en rekke seminarer med aktuelle norsk-kinesiske tema som bærekraft, delingsøkonomi, helse, ren energi og smarte byer og samfunn. Andre tema er havrommet (maritimt, olje og gass), bioøkonomi/sjømat, entreprenørskap og reiseliv. Det siste er særlig aktuelt med en rekordstor kinesisk interesse for Norge som reisemål.
I tillegg til de politiske kontaktene og samtalene skal det under det offisielle norske besøket i Kina også signeres en rekke kontrakter og avtaler om næringssamarbeid.

Helt essensielt
- Nå legges det et solid grunnlag i forankringen av et handelssamarbeid som vil gi flere muligheten til å eksportere sine løsninger og til å samarbeide med aktører i Kina. Det er stor etterspørsel og interesse fra kineserne for norsk, innovativ kunnskap og løsninger innenfor viktige samfunns- og utviklingsområder, sier Anita Krohn Traaseth.
Hun mener et godt samarbeid med Kina er helt essensielt for vekst i norsk økonomi og ikke minst fra et eksportøkningspotensial.

Kontaktperson:
Bernt Ellingsen, kommunikasjonsrådgiver, Innovasjon Norge, mob 90577277