Topphåndballen til Amedia

Amedia har i dag inngått avtale med Norges Håndballforbund og Norsk Topphåndball. Avtalen betyr at Amedias lokalaviser og Nettavisen trapper opp sin dekning av håndball og nå vil sende håndballens eliteserie for kvinner og menn. I tillegg har Amedia også visningsrett for håndballens nivå to og tre.

Konsernsjef Are Stokstad, Amedia og generalsekretær Erik Langerud, Norges Håndballforbund.

Generalsekretær Erik Langerud i Norges Håndballforbund sier at avtalen med Amedia er viktig for norsk håndball: - Dette er en stor dag. Med Amedia på laget vil vi øke både oppmerksomheten og engasjementet gjennom bred distribusjon i landets lokalaviser. Samtidig vil Nettavisen bidra til riksdekkende oppmerksomhet. Amedia er en perfekt partner, og vil i enda større grad øke interessen for norsk håndball med et lokalt preg, sier Langerud.

Norsk Topphåndball sentralt og eliteserieklubbene er også veldig fornøyd med å få Amedia med på laget. – Dette er noe klubbene har ønsket å få til, og vi er sikre på at vi sammen vil sikre en god utvikling av topphåndballen i media, sier daglig leder i Norsk Topphåndball, Hein Barthold.

Håndball er den nest største idretten i Norge, etter fotball, med over 135.000 utøvere over hele landet. Håndballforbundet vil nå sammen med Amedias lokalaviser, Nettavisen og TV 2 videreutvikle opplevelsen av håndball både på lineær tv og via strømmetjenester for de som ikke ser kampene i håndballhallen.

Amedias aviser og mediehus skal overføre minst 260 kamper fra øverste nivå, samt produsere og sende en rekke kamper fra første og andre divisjon av håndballen.

Konsernsjef Are Stokstad i Amedia mener avtalen med Håndballforbundet er viktig for landets lokalaviser og Nettavisen.

- Håndball er en viktig idrett som engasjerer både nasjonalt og i lokalsamfunn over hele Norge, og som det er en viktig oppgave for avisene å ha en bred og god dekning av. Avtalen betyr at våre medier nå blir sentrale møteplasser for håndballinteresserte nordmenn, og at håndballklubbene får økt oppmerksomhet og spredning. Med den avtalen vi nå er blitt enige om er våre 513.000 abonnenter sikret direktesendt sportsjournalistikk av høy kvalitet, og over hele landet kan håndballinteresserte nå finne sitt favorittlag gjennom Amedias felles vertikal for sportsinnhold, Norgessporten, sier konsernsjef Are Stokstad.

Amedias satsing på direktesendt sportsjournalistikk omfatter også fotballkamper fra PostNord-ligaen, Regionsligaen, NM og Toppserien, samt øverste nivå i basket, ishockeyens 1. div og en rekke andre lokale arrangementer.

Avtalen med Norges Håndballforbund har en varighet på fire år.

Konsernsjef i Amedia, Are Stokstad: tlf. 911 91 175

Generalsekretær i Norges Håndballforbund, Erik Langerud: tlf. 915 84 953