Tønsberg slipper jernbanebru som sperrer havnen
- Bygging av store infrastrukturtiltak som jernbane sentralt i byene innebærer ofte store inngrep både i anleggsfasen og i ettertid. Det er viktig å finne løsninger som gir en moderne og fremtidsrettet jernbane, samtidig som ulempene for byene ikke blir urimelig store. Vi har derfor kommet fram til at Nøtterøy-alternativet bør tas ut av den videre planleggingen, ikke minst fordi Tønsberg da slipper en bru som ville ha sperret havnen inne, sier kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland.
Lokalt har det vært stor motstand mot Nøtterøyalternativet. De berørte kommunene aksepterte ikke at dette alternativet skulle være med i den videre planleggingen. Bane NOR ba derfor om at staten skulle fastsette planprogrammet, og dermed avgjøre hvilke alternativer som skal utredes videre. Både Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet har hatt flere møter med lokale politikere.
Planleggingen av strekningen Tønsberg-Larvik
Planprogrammet for strekningen Stokke-Larvik ble fastsatt i kommunene Sandefjord og Larvik i 2017. Etter høringsrunden foreslo Bane NOR å utrede to traséer på strekningen mellom Tønsberg og Stokke – nærmere bestemt Vearkorridoren og Nøtterøykoridoren. Kommunene foreslo i tillegg at en trasé over Jarlsberg, der den enkeltsporede jernbanelinja ligger i dag, skulle tas med i den videre utredningen.
Strekningen Tønsberg-Larvik er en del av den såkalte ytre InterCity-utbyggingen på Østlandet. I Nasjonal transportplan 2018-2029 er det lagt opp til at ytre del av Vestfoldbanen skal stå ferdig etter planperioden. Flere togavganger og kortere reisetid vil knytte bo- og arbeidsmarkedene på strekningen tettere sammen, og bidra til at en del av veksten i persontrafikken kan tas med kollektivtransport.
Ikke statlig fastsettelse av planprogrammet
Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet har kommet til at Nøtterøy-alternativet ikke lenger bør være en del av det videre planleggingsarbeidet for dobbeltsporet jernbane mellom Tønsberg og Stokke. Det er dermed heller ikke nødvendig med statlig fastsettelse av planprogrammet. Saken sendes isteden tilbake til de berørte kommunene. De må i dialog med Bane NOR fastsette planprogram for den videre planleggingen.
For flere opplysninger – se:
Brev av 5. oktober 2018 fra Samferdselsdepartementet til Bane NOR og berørte kommuner
Nøkkelord
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Ny Stortingsmelding skal sikre Norges posisjon som foregangsland for droner og ny luftmobilitet25.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
– Vi står overfor et paradigmeskifte i luftfarten, hvor vi ved hjelp av stadig mer avanserte droner kan løse stadig flere og mer komplekse oppgaver i samfunnet. Dette kan i tillegg gjøres mer effektivt og sikkert, til lavere kostnader og med reduserte utslipp. Vi har som mål at Norge fortsatt skal være et foregangsland for droner. Derfor starter vi arbeidet Norges første stortingsmelding for droner og ny luftmobilitet. Denne skal være klar i løpet av våren 2025, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Fem forskningsprosjekter får penger fra Samferdselsdepartementet17.4.2024 12:10:41 CEST | Pressemelding
Av-ising av nullutslippfly og datadrevet salting av vei er to av teknologiprosjektene som nå får penger fra Samferdselsdepartementet. Det er Forskningsrådet som har utpekt de fem prosjektene, som får 40 millioner kroner.
Regjeringen med penger til Bodø og Ålesund16.4.2024 11:11:48 CEST | Pressemelding
– Regjeringen har satt av i 31 millioner kroner til mindre byer utenfor ordningen med byvekstavtaler. Dette er et løft for at Bodø og Ålesund skal bli grønnere byer med bedre fremkommelighet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
E134 Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2: Eit steg nærare ny tunnel5.4.2024 12:00:16 CEST | Pressemelding
Regjeringa har lagt fram proposisjon for utbygging og finansiering av prosjektet E134 Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2 i Akershus.
Rv. 13 Lovraeidet-Rødsliane: Eit viktig steg nærare realisering av tunnel i skredutsett område5.4.2024 11:59:27 CEST | Pressemelding
Regjeringa har lagt fram proposisjon om fastsetting av kostnadsramme for prosjektet rv. 13 Lovraeidet-Rødsliane.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom