Samferdselsdepartementet

Tønsberg slipper jernbanebru som sperrer havnen

Del

Regjeringen sier nei til jernbanetrase over Nøtterøy. Dette er klart etter at kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland og samferdselsminister Jon Georg Dale har gjort en helhetlig vurdering av saken. – Vi har kommet fram til at Nøtterøy-alternativet har såpass store negative konsekvenser at vi ikke ser det som et realistisk alternativ. Da er det heller ikke noe poeng å bruke tid og penger på å utrede denne traseen videre, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

- Bygging av store infrastrukturtiltak som jernbane sentralt i byene innebærer ofte store inngrep både i anleggsfasen og i ettertid. Det er viktig å finne løsninger som gir en moderne og fremtidsrettet jernbane, samtidig som ulempene for byene ikke blir urimelig store. Vi har derfor kommet fram til at Nøtterøy-alternativet bør tas ut av den videre planleggingen, ikke minst fordi Tønsberg da slipper en bru som ville ha sperret havnen inne, sier kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland.

Lokalt har det vært stor motstand mot Nøtterøyalternativet. De berørte kommunene aksepterte ikke at dette alternativet skulle være med i den videre planleggingen. Bane NOR ba derfor om at staten skulle fastsette planprogrammet, og dermed avgjøre hvilke alternativer som skal utredes videre. Både Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet har hatt flere møter med lokale politikere.

Planleggingen av strekningen Tønsberg-Larvik

Planprogrammet for strekningen Stokke-Larvik ble fastsatt i kommunene Sandefjord og Larvik i 2017. Etter høringsrunden foreslo Bane NOR å utrede to traséer på strekningen mellom Tønsberg og Stokke – nærmere bestemt Vearkorridoren og Nøtterøykoridoren. Kommunene foreslo i tillegg at en trasé over Jarlsberg, der den enkeltsporede jernbanelinja ligger i dag, skulle tas med i den videre utredningen.

Strekningen Tønsberg-Larvik er en del av den såkalte ytre InterCity-utbyggingen på Østlandet. I Nasjonal transportplan 2018-2029 er det lagt opp til at ytre del av Vestfoldbanen skal stå ferdig etter planperioden. Flere togavganger og kortere reisetid vil knytte bo- og arbeidsmarkedene på strekningen tettere sammen, og bidra til at en del av veksten i persontrafikken kan tas med kollektivtransport.

Ikke statlig fastsettelse av planprogrammet

Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet har kommet til at Nøtterøy-alternativet ikke lenger bør være en del av det videre planleggingsarbeidet for dobbeltsporet jernbane mellom Tønsberg og Stokke. Det er dermed heller ikke nødvendig med statlig fastsettelse av planprogrammet. Saken sendes isteden tilbake til de berørte kommunene. De må i dialog med Bane NOR fastsette planprogram for den videre planleggingen.

For flere opplysninger – se:

Brev av 5. oktober 2018 fra Samferdselsdepartementet til Bane NOR og berørte kommuner

Nøkkelord

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Samferdselsministeren til Bergen, Arna og Voss 19. februar15.2.2019 14:48:57Presseinvitasjon

Samferdselsminister Jon Georg Dale reiser til Bergen tirsdag 19. februar der han vil holde et innlegg på Nasjonal rassikringskonferanse på Scandic Flesland Airport. Han reiser deretter til Arna der han vil få en orientering fra Statens vegvesen om prosjektet Arna-Voss før turen går videre til Vaksdal. På Vaksdal vil statsråden treffe representanter for Aksjonsgruppe E16 før han sitter på med en trailer på vei til Voss.

No blir det enklare å drive motorsport13.2.2019 12:59:02Pressemelding

– Motorsporten utviklar seg stadig, og engasjerer mange, både amatørar og profesjonelle. Eg ønsker å legge til rette for at fleire aktørar kan arrangere motorsportstemner, og at fleire skal kunne køyre lovleg i høg fart i trygge tilhøve på lukka baner. Difor foreslår vi no endringar i regelverket om motorsport. Dette vil bidra til at dei ulike motorsportmiljøa kan utvikle seg på ein positiv måte, seier samferdselsminister Jon Georg Dale.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom