Tom Mathisens dag i «Hver gang vi møtes»

Du kan være sikker på at det blir en bra kveld i denne ukens «Hver gang vi møtes» når Tom Mathisen står i sentrum. Foto: Vegard Breie / TV 2

Gjør deg klar, for i kveld er det duket for fest i regi av alles kjære Tom Mathisen i «Hver gang vi møtes». Hør musikken i kveldens episode allerede nå!

– Jeg takket ja til å være med i «Hver gang vi møtes» fordi dette er et tv-konsept som fremmer artistenes virke og jeg som jeg som musiker kan stå for. Som komiker kommer jeg vel ikke unna å bruke humor når jeg fremfører versjoner av de andre artistenes låter.

Vi har allerede vært vitne til mange festlige og fine øyeblikk med Tom Mathisen i årets sesong. Med andre ord har du mye godt i vente i kveldens episode, og gjengen har plukket kremen av klassikere fra Mathisens karriere på det som er hans dag!

Komiker, musiker og skuespiller Tom Mathisen var i perioden 1977 til 1984 medlem av den kjente komigruppen Prima Vera med Jahn Teigen og Herodes Falsk. Prima Vera ble kjent for å parodiere kjente artisters melodier med fjollete og sarkastiske tekster på norsk. Gruppen mottok hedersprisen under Komiprisen 2014. Mathisen og Falsk dannet en egen humorduo etter Prima Vera-bruddet, og har gitt ut en rekke suksessfulle plater – i tillegg til å ha vært gjengangere på norske revyscener på 80- og 90-tallet.

Mathisen har vært med på mer enn 40 plateinnspilinger, og har skrevet og spilt i ni tv-serier. Han var fortellerstemmen i den populære TV-serien «Brødrene Dal» på NRK, og har deltatt i mange av radiosketsjene til Knut Lystad og Lars Mjøen på 70-og 80-tallet. I 1989 lagde Mathisen og Falsk filmen «Showbiz» hvor en rekke kjente artister og skuespillere var med. Filmen ble slaktet av kritikerne og elsket av publikum. Mathisen har tidligere blitt kåret til en av Norges beste jazzgitarister.

Den åttende sesongen av TV2s «Hver gang vi møtes» finner sted på Vestre Kjærnes gård utenfor Moss, og i år er det Elisabeth Andreassen, Trine Rein, Maria Haukaas Mittet, Sol Heilo, Tom Mathisen, Lars Bremnes og Petter «Katastrofe» Kristiansen som byr seere og lyttere inn på uforglemmelige musikalske øyeblikk, historier, hygge og moro.

Det offisielle albumet fra sesongen er ute digitalt og på CD 15. februar. Musikken i kveldens episode kan du høre her!

Dette blir sunget på Tom Mathisens dag:
• Sol Heilo - «Ha ha he he ho! De gærne har'e godt»
• Trine Rein - «Topp å bo i blokk»
• Lars Bremnes - «Feil nummer»
• Petter Katastrofe - «Alle damer har en stygg venninne»
• Maria Haukaas Mittet - «Naboen»
• Elisabeth Andreassen - «Det er en fin dag»

Foto: Vegard Breie / TV 2
Foto: Alex Thorsen / TV 2
Artwork for Tom Mathisens dag

Ny singel fra Brødrene Iversens Orkester og Helge Jordal11.4.2019 11:06:19 CESTPressemelding

Våren 2019 fyller Brødrene Iversens Orkester ti år, og dette feires med nytt album, video og ikke minst singel som er ute i dag. Brødrene Iversens Orkester slipper i 2019 nytt album, fem år etter debuten og ti år etter oppstarten. Denne gangen tar de med seg kjente og kjære gjester som ofte entrer scenen når de de spiller hver torsdag i Dyvekes Vinkjeller i Hollendergaten i Bergen sentrum. Første singel fra albumet er «Her i gaten vår» med Bergens stolthet og fast gjest med brødrene; her er nemlig Helge Jordal hedersgjest og frontfigur. Helge har oversatt Tom Waits' «In the Neighbourhood» til norsk. Denne låten har på et vis blitt varemerket til Hollendergatens musikkscene. Opprinnelig gjorde Jordal sangen i forbindelse med en julekonsert for Frelsesarmeens rusomsorg, men den har i fortsettelsen blitt et glansnummer sammen med Brødrene Iversen i Hollendergaten. Ekstra stas er det at Waits selv har godkjent oversettelsen. Hør «Her i gaten vår» her! Gaten er også åsted for Helge og brødr