Togreiser du sent glemmer!

Australia står på mange nordmenns bucket-liste om dagen, og noe av det mest trendy du kan gjøre er å krysse dette barske og spennende kontinentet med tog. Her er fem togturer du sent vil glemme.

Å krysse Australia med tog fra nord til sør eller fra vest til øst er en opplevelse som går utenpå det meste.

- Min personlige favoritt er «The Ghan» som starter i Darwin i nord, og ender i Adelaide i sør. Her får man med seg både Uluru (Ayers Rock), opalgruver og vinsmaking. Kanskje det beste av det beste mener Martin Dahl Jespersen i Australiareiser, Norges største spesialist av reiser «down under.

Her er fem togturer som Australiereiser anbefaler;

The Ghan. Reisen tar deg 2979 kilometer fra Darwin i nord til Adelaide i sør.Turen varer i tre dager og to netter, og tar deg til noen av de mest fascinerende og tøffeste delene av Australia. Undeveis blir det blant annet stopp i Alice Springs, den legendariske opal-gruvebyen Coober Pedy og sjarmerende Adelaide i sør – et perfekt utgangspunkt for alle som vil besøke vinområdet Barossa Valley eller dyreparadiset Kangaroo Island. Pris fra 20 700,- per person. ALT inkludert.

The Indian Pacific. Reisen tar deg 4325 kilometer fra Perth i vest til Sydney i øst. Turen varer i fire dager og tre netter, og på veien blir det stopp for blant annet gullgruvene i Kallgorlie, Nullarbor Plain med verdens lengste rette strekning (478 km) og vinsmaking og kunstgallerier i Adelaide før man ender opp i Sydney.

Ballarat Vintage Tramway. En av de beste dagsturene fra Melbourne er å ta toget til gullgraver-byen Ballarate. Her finner du  et av kontinentets største utendørs museum – Sovereign Hill – hvor tiden etter gullrushet i 1851 er gjenskapt. Fra stasjonen i Ballarete går man rett om bord i en egen gull-rush vogn som tar deg med på en fire og en halv times opplevelse.

Australind. Fra Perth til Bunbury. Det er ikke så mange togruter vest i Australia. Her er en av de få. Australind strekker seg over 181 km, har egen spisevogn og tar deg gjennom områder kjent for vakre villblomster og frukttrær på vei til strendene og delfinene i Bunbury. Hele turen tar to og en halv time, og halveis kan man ta en avstikker med et annet tog; Hotham Valley Tourist Railway (24 km), som serverer fem-retters middag i en spisevogn fra 1919.

Spirit of the Outback. En av staten Queenslands mest luksuriøse togturer er denne turen som på 24 timer tar deg 823 km fra Brisbane til Rockhampton. Strekningen går delvis langs kysten, og på veien passerer man gjennom sukker-hovedstaden Bundaberg og Longreach. Her blir man tatt videre i buss til saue- og kvegfarmen Winton – fødeplassen for den berømte sangen «Waltzing Matilda»!

For mer informasjon se https://www.australiareiser.no/togreiser/

Oslo, 2. april 2019

For mer informasjon og/eller bilder kontakt martin@australiareiser.no eller lena@flerveis.no

Du sover godt om bord på luksustoget The Ghan som krysser kontinentet fra Darwin i nord til Adelaide i sør.
God mat og drikke hører med på The Ghan.
Len deg tilbake i din egen togkupé, og spot kenguruer.
Kenguru-spotting hører med på togturen!
Vinsmaking er en populær utflukt for mange som tar toget via Adelaide.

Australiareiser er et norskeid selskap med kontorer i Oslo, Stockholm og Aarhus. Selskapet er størst i Norden på reiser til Australia, New Zealand, Stillehavet og reiser jorden rundt. Australiareiser sine spesialister skreddersyr reiser for både individuelle og grupper. Selskapene Fijireiser og Grupperundreiser tilhører Australiareise-gruppen.

Australia på 3. plass over nordmenns drømmereisemål. Nå vil nordmenn vil se kenguruer & koalaer i ferien!7.11.2018 08:00:00 CETPressemelding

I følge en landsdekkende undersøkelse gjennomført av Kantar TNS for Europeiske reiseforsikring, så kommer Australia på en solid tredje plass over nordmenns drømmereisemål - rett etter USA og Maldivene. Mest lyst på en tur "down under" har aldersgruppen 50+, og på landsbasis er det vestlendingene som drømmer aller mest om Australia, etterfulgt av trøndere og østlendinger viser undersøkelsen.

Hva med å dykke med hvithai i julen? Eller bo i luksustelt i bushen i vinterferien?6.12.2017 08:00:00 CETPressemelding

Australireiser, KinaReiser, Nordmannsreiser og Orkideekspressen inviterer til spennende reiseaften på Det Norske Teater!24.8.2017 08:00:00 CESTPressemelding