​To av tre nye DAB-sendere i nord

To av tre nye DAB-sendere skal opp i Finnmark, Troms og Nordland. Denne uken gjøres det nye DAB-målinger i de to nordligste fylkene.

DAB-nettene har de siste tre årene vært underlagt regelmessige målinger for å kontrollere at dekningen samsvarer med det som ble planlagt før utbyggingen. Målebiler har kjørt landsdelen på kryss og tvers, frem til i dag er det gjennomført ni til dels omfattende måleturer i de nordligste fylkene.

Resultatet er at det settes opp drøyt 80 mindre NRK-sendere i de nordligste fylkene, flere av senderne er allerede i drift. Tidligere er det også gjort justeringer i sendernettet for kommersiell radio i landsdelen.

- Nye sendere kommer opp som resultat av et møysommelig kartleggingsarbeid, som er gjennomført for å sikre god radiodekning fra nye DAB-nett. Denne sommeren er det kommet opp flere nye sendere. Flere skal opp i tiden frem mot slukking, sier Øyvind Vasaasen som er avdelingsdirektør for medieutspilling og beredskap i NRK.

Mer enn 130 nye NRK-sendere kommer opp på landsbasis i justeringsarbeidet som nå pågår med DAB-nettene.

Fra Alta til Harstad
NRK, P4 og Digitalradio Norge har siden 2012 hatt et fast måleteam på norske veier. Denne gang kjører teamet strekningen fra Alta via Karasjok og Tana og skal videre nordover til blant annet Hammerfest, før de kjører sørover mot Nordkjosbotn og Troms. Turen ender i Harstad. Bilen vil ta mange småveier og avstikkere på veien, blant annet skal de følge opp innspill fra publikum.

-Det er gjort målinger i disse områdene tidligere også, men nå er hensikten å kartlegge behov for justeringer utover de senderne som nå er på vei opp, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge.

DAB-dekningen fra NRKs sendernett ble i fjor bekreftet til 99,5 prosent befolkningsdekning, dekningen for det kommersielle sendernettet er 92,8 prosent. Målinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet bekrefter blant annet at veidekningen på DAB er høyere enn FM. FM og DAB er imidlertid ulike teknologier som innebærer at dekningen ikke blir helt identisk.

Flere kilder til dårlig mottak
Viser dekningskartet på radio.no at du skal ha mottak, og du likevel opplever at du ikke har det, kan det være andre årsaker til dårlige signaler.

- Vi anbefaler aller først å sjekke dekningskartene på radio.no. Flytter du radioen over større områder må du søke opp kanallisten på ny for å sikre at du bruker riktig frekvens. I bilen var det RDS som sørget for at FM-radioen automatisk skiftet til rett frekvens, for DAB heter det Service Following eller DAB to DAB, sier Torvmark.

Bakgrunn nye sendere:

130 mindre DAB-sendere kommer opp i tiden før FM-slukking. Sendere kommer opp over hele landet. De nye senderne vil i stor grad bidra til bedre veidekning, men vil også gi økt arealdekning for hytte-eierne. Både Lofoten, Senja, Tana og flere fjelloverganger er blant stedene som vil få forsterket DAB-dekning.

Fakta:

• Nordland er det første fylket som skrur av riksdekkende FM-sendinger. Det skjer 11. januar 2017. Troms og Finnmark slukker FM-sendingene 13. desember 2017.
  • Dekningen fra nye DAB-nett tilsvarer dekningen fra de største FM-nettene (Nasjonal kommunikasjonsmyndighet 2015).
  • Målinger viser at DAB-signalene til havs gir generelt god dekning og gir dekning mer enn 50 km ut fra land.

Tips til bedre mottak

1. Sjekk hvilken senderegion du mottar der du er. NRK sender sine kanaler på ulike frekvenser fordelt på senderegioner. I senderegionen "Nordland, Troms og Finnmark" er det viktig å være oppmerksom på at det går et frekvensskille langs Lyngenfjorden. Flyttes radioen på tvers av dette skillet må den skifte frekvens. De fleste bilradioer med DAB gjør dette automatisk, og funksjonen kalles ofte Service Following. I noen biler heter den også DAB to DAB eller DAB kanalforfølgelse. Funksjonen må være aktivert. Skulle man ha en radio uten denne funksjonen må man manuelt bytte frekvens.

2.Gjør et kanalsøk Husk å gjøre et kanalsøk dersom du har ny radio eller flytter radioen over større avstander, som for eksempel til hytta. Dette vil hente inn frekvensen for kanalene i det området du befinner deg i.

3.Sjekk beste dekning Husk at også DAB-radioer trenger antenne for å fungere. Vær oppmerksom på at nye radionett kan medføre små endringer i dekningsforhold som fordrer nye vinkler eller plasseringer for antennen.

4.Sjekk kanalpakken der du bor Husk at kanaler har ulik dekning også på DAB. Sjekk at kanalen du ønsker å høre har dekning der du er. Oversikten finnes på radio.no/dekning.