TkMN - Tannhelsetjenesten kompetansesenter Midt-Norge

TkMN og JrC lanserer «TannSkrekk» - en gratis selvhjelps-app for alle som vegrer seg for å gå til tannlegen.

Med den nye «TannSkrekk»-appen kan tannlegebesøk bli enklere for mange nordmenn.

– Mange av oss gruer seg til å gå til tannlegen og mange av oss er engstelige for tannlegebesøk. Så mange som 7 av 10 av oss har enten mild, moderat eller alvorlig tannbehandlingsvegring, ofte kalt «tannlegeskrekk». Appen «TannSkrekk» er laget for å hjelpe ungdom og voksne som vegrer seg for å gå til tannlegen, sier konstituert administrerende direktør ved TkMN, Tone Natland Fagerhaug.

Tannhelsetjenesten kompetansesenter Midt-Norge (TkMN) lanserer i samarbeid med Junior Consulting, et studentkonsulentselskap fra NTNU, en gratis app for mennesker med ulik grad av tannbehandlingsvegring. Appen «TannSkrekk» er et selvhjelpsverktøy som pasienten og tannlegen kan bruke sammen, for å skape de trygge rammene som skal til for at tannbehandling skal bli en god opplevelse, også for de av oss som er engstelige.

Ved TkMN arbeider tverrfaglige behandlerteam, bestående av psykolog, tannlege og tannhelsesekretær, med spesialkompetanse i å gi tilpasset og tilrettelagt tannbehandling for personer som har sterk tannbehandlingsangst.Det er erfaringer fra dette arbeidet som er grunnlaget for utviklingen av appen «TannSkrekk».

– Det er mange ting pasienten og tannteamet kan gjøre sammen for at besøket hos tannlegen skal bli bra, men dét er det mange som ikke vet om. Mange er for eksempel ikke klar over at de kan eller hvordan de kan stoppe tannlegen under behandlingen, forteller Fagerhaug.

Med «TannSkrekk» får man informasjon både om denne og andre tilrettelegginger en kan be om på tannklinikken. Appen foreslår en rekke mulige tilpasninger i tannbehandling, som kan gjøre det lettere å gå til tannlegen. Man velger de man tror vil fungere for seg og viser sin liste over ønskede tilpasninger til tannlegen. På denne måten kan tannlegen få vite hva pasienten trenger for at tannlegebesøket skal oppleves trygt og hvordan tannteamet best kan tilrettelegge behandlingen for nettopp denne pasienten. Dette vil øke opplevelse av kontroll, forutsigbarhet og trygghet for pasienten og kan gjøre det mer overkommelig å legge seg i tannlegestolen.  Det viktigste botemiddelet mot tannbehandlingsvegring er å øve på å motta tilrettelagt tannbehandling i trygge omgivelser.  ”TannSkrekk” kan være et nyttig hjelpemiddel for både tannteamet og pasienten til å etablere disse trygge rammene for tannbehandling.

Spørsmål? Kontakt:

Tone Natland Fagerhaug, konst. adm. dir. TkMN
E-post: tone.natland.fagerhaug@tkmidt.no

Om TkMN - Tannhelsetjenesten kompetansesenter Midt-Norge

TkMN - Tannhelsetjenesten kompetansesenter Midt-Norge
Klæbuveien 70

+ 47 941 33 180https://www.tkmidt.no/

Følg saker fra TkMN - Tannhelsetjenesten kompetansesenter Midt-Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra TkMN - Tannhelsetjenesten kompetansesenter Midt-Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.