Tipper norsk medalje på herrenes fellesstart

Peter Sagan er den store gullfavoritten, men oddsekspertene er optimister for norsk medalje i VM-fellesstarten i Bergen på søndag.

Hos Europas største nettspillselskap, Unibet, er Edvald Boasson Hagen den største medaljekandidaten av de norske syklistene, men han er et stykke unna et favorittstempel totalt. Allikevel mener spillselskapet at det er gode sjanse for minst én pallplassering for de norske rytterne.

- Landeveisrittet er der Norge har desidert best sjanser. Sjansen for at Edvald spesifikt tar medalje i landeveisrittet, er relativt stor, mener våre eksperter – i overkant av 36 prosent ifølge vår nåværende odds. Og ser man på de norske rytterne under ett, er det tett opptil 50/50 på medaljemuligheter av en eller annen valør, sier PR-manager Steffen Løvholen i Unibet.

Sjansen for gull ser imidlertid ikke like god ut, mener Løvholen, til tross for at Boasson Hagen er en av topp 5-favorittene.

- Boasson Hagen er tredje største favoritt etter Peter Sagan og Michal Kwiatkowski. Norge har absolutt medaljemuligheter på hjemmebane – men et ekstremt sterkt felt, og mange ryttere, bidrar til å trekke ned nordmennenes sjanser. Slik oddsen ser ut nå, er det omtrent 13 prosent sjanse for norsk gullmedalje i landeveisrittet. Sagan, som er favoritt, har til sammenlikning drøyt 25 prosent sjanse til å vinne gull og over 56 prosent sjanse på medalje, sier Steffen Løvholen.

Vinneroddsen på Boasson Hagen er åtte ganger innsatsbeløpet, mens ekspertene tror at Alexander Kristoff får det tungt. Gull til bronsevinneren fra London-OL gir hele 25 ganger pengene tilbake i gevinst.

Favorittodds, landeveisritt (topp 5 gullfavoritter):

1. Peter Sagan: 3,60
2. Michal Kwiatkowski: 7,50
3. Edvald Boasson Hagen: 8,00
4. Matteo Trantin: 12,00
5. Fernando Gaviria: 12,00
6. Greg Van Avermaet: 12,00

Odds på norske ryttere:

Edvald Boasson Hagen, Landeveisritt:
* Vinner: 8,00
* Topp 3: 2,50

Alexander Kristoff, Landeveisritt: