TINEstafetten 25 år: Bursdagsfest på Bislett stadion

Strålende sol, 6000 glade elever og verdens største kake. Det ble skikkelig bursdagsstemning da TINEstafetten feiret tjuefem års løpeglede med jubileumsfest på Bislett stadion.

Foto: Bård Gundersen

Det var blå himmel og hvite TINEstafetten-drakter så langt øyet kunne se da forventningsfulle elever fra skoler i Oslo-området inntok norsk friidretts storstue for å gi alt for laget og klassen sin. Hanne Refsholt, konsernsjef i TINE, ledet an i innmarsjen på Bislett stadion, sammen med president i Norges Friidrettsforbund Ketil Tømmernes og TINEstafettens «mor», Karin Eftedal. Refsholt var strålende fornøyd med arrangementet.

– Solen smiler til oss i dag, og det er en ekstra honnør til alle som har bidratt til at TINEstafetten har gitt elever over hele landet mestring og lagfølelse gjennom 25 år med stafett, sa hun.

Ketil Tømmernes var helt enig.

– Dette er rett og slett kjempemoro, sa han.

Siden 1993 har over 1,7 millioner elever deltatt i stafetten, som er et av Norges aller største idrettsarrangementer. Årets TINEstafett kan skilte med deltakerrekord – totalt 110 210 elever fra nord til sør stiller i år til start.

Stjernelag på bursdagsfest

Tilstede på jubileumsfesten var også kremen av norske idrettsutøvere. Marit Bjørgen og Kjetil Jansrud, i tillegg til alpinist Ragnhild Mowinckel, langdistanseløper Karoline Bjerkeli Grøvdal, sprinter Jonathan Quarcoo, og freestylekjørerne Johanne Killi og Christian Nummedal var alle med på 25-års bursdagen. Bjørgen har selv løpt TINEstafetten og hun synes det er flott at norske elever får oppleve idrettsglede på denne måten.

– Det aller viktigste med TINEstafetten er det samholdet og fellesskapet den fysiske aktiviteten gir, og ikke minst at alle har et felles mål. Dette er ting jeg kjenner fra hele min idrettskarriere. Å få bruke hele dagen utendørs og møte elever fra andre skoler er også viktig, sier hun.

Dansemoro med Quick Style

På programmet sto også danseshow med gruppa Quick Style, som står bak den offisielle TINEstafetten-dansen i år. Med seg på laget hadde de unge dansetalenter, som skapte god energi og stemning på stadion.

– Dette har vært et utrolig inspirerende arrangement, med masse av den energien man aldri får nok av. Jeg løp aldri TINEstafetten selv, men skulle gjerne ha gjort det, for jeg elsker å løpe, sier Nasir Sirikhan fra Quick Style.

Den offisielle TINEstafetten-låten «Are you with me», er det Byklubben som står bak.

Verdens største Pavlova

I anledning jubileet fikk konditorfaglig ansvarlig i TINE, Bernhard Azinger, i oppdrag å lage en spektakulær bursdagskake. Resultatet ble en 80 kvadratmeter stor Pavlova, som ble servert til gjestene. Azinger forteller at de har arbeidet med Pavlovaen en måned allerede, og til å hjelpe seg til å sette sammen mesterverket på Bislett stadion, hadde han over 30 elever fra kokkelinjen ved Nannestad videregående skole. 800 liter Vaniljekrem fra TINE måtte til for i sikre nok fyll til Pavlovaen, som ble blant de største som er laget i verden.

– Når TINEstafetten har bursdag, skal vi naturligvis feire med kake. Det er ikke hvert år man jubilerer, så vi synes det var på sin plass å tenke stort når vi nå kan notere oss for 25 år med stafett, sier prosjektleder i TINE, Kirsti Tomassen.

Se musikkvideoen til årets TINEstafetten-låt her

Les mer om TINEstafetten her

Om TINEstafetten

TINEstafetten er Norges desidert største ungdomsmønstring for elever fra 6.- 9. klassetrinn. Det er ti deltakere på hvert lag (fire gutter og fire jenter + to reserver) som løper 200 meter hver. TINEstafetten arrangeres den 8. mai med noen få unntak, på 300 idrettsarenaer rundt om i landet.

Det var Norges Friidrettsforbund som i 1993 henvendte seg til TINE for å få sponset en friidrettstafett på skoler. TINE ble med på dette samarbeidet for å motivere til økt fysisk aktivitet og bevissthet rundt kosthold hos ungdom. Norges Friidrettsforbund er teknisk ansvarlig for gjennomføringen av samtlige arrangementer.

Byklubben - Are you with me? | TINEstafetten 2018. Gjennom 25 år har TINEstafetten vært med på å gi over én million norske elever over hele landet løpeglede, og nå har vi lyst til å feire!

Foto: Bård Gundersen

Smart, digital løsning som skal gjør dugnaden enklere18.9.2018 09:23Pressemelding