TINE vil investere i et topp moderne og bærekraftig anlegg i Irland for produksjon av Jarlsberg®. Jarslberg® for det norske markedet vil fortsatt produseres i Norge.

TINE, medlem av NHO og Mat og Drikke, mener at budsjettforliket om økt sukkeravgift kan ha uheldige konsekvenser for norsk næringsmiddelindustri og matproduksjon.

Hanne Refsholt og helse- og omsorgsminister Bent Høie.  	Sindre Ånonsen, TINE
Hanne Refsholt og helse- og omsorgsminister Bent Høie. Sindre Ånonsen, TINE

TINE har sammen med mange norske dagligvareprodusenter signert intensjonsavtalen med helseministeren om å redusere sukkerinnholdet i norske produkter. Fra 2006 og frem til i dag har TINE redusert sukker på en rekke produkter. Disse endringene tilsvarer i dag en besparelse på 1 million kilo sukker pr år. Etter intensjonsavtalen ble inngått, har TINE redusert ytterligere med 200 000 kilo sukker årlig.

-Vi gjennomfører reduksjoner, men må stille spørsmålstegn ved å øke avgiften når bransjen selv gjør store, forpliktende tiltak. Vi er opptatt av forutsigbare rammebetingelser og langsiktighet, men å endre rammebetingelser uten forvarsel og frikoblet fra samarbeidsavtalen kan gi store utfordringer for leverandørindustrien - og som ikke er konsekvensvurdert, sier konsernsjef Hanne Refsholt.

Disse avgiftsøkningene vil også medføre kostnadsøkninger for TINEs produkter på anslagsvis 60-80 millioner kroner.

-Høyere avgifter på norske produkter fører til at norske varer taper konkurransekraft mot utenlandske. Ved økt grensehandel vil også færre handle norske produkter som er produsert i Norge, noe som også setter sette norske arbeidsplasser i fare. Vi ønsker imidlertid å fortsette samarbeidet med myndighetene fordi vårt felles mål er å styrke norsk folkehelse, men da må myndighetene la næringen få forutsigbarhet og tydelige rammer, avrunder Refsholt.

Hanne Refsholt og helse- og omsorgsminister Bent Høie.  	Sindre Ånonsen, TINE
Hanne Refsholt og helse- og omsorgsminister Bent Høie. Sindre Ånonsen, TINE

TINE stiller i oste-VM17.11.2017 12:05Pressemelding

TINE stiller med fem ostespesialiteter i oste-VM i London fredag. TINE gleder seg til å vise frem følgende spesialoster: RIDDER® Classic ystet på meieriet i Tresfjord Smaksrik norsk Chèvre Oske og Kvitmugg ystet og modnet på meieriet på Haukeli Kvit Geitost Lagra ystet og modnet på meieriet i Storsteinnes, Kvit Geitost Raudkittmodna; ystet i Storsteinnes og raudkittmodna i Tresfjord Norvegia® Special Reserve 5 år; ystet på Jæren og lagret fem år i vår egen ostebank. – Vi gleder oss stort til å vise frem våre osteskatter i London. Dette er produkter som alle har en spesiell produksjonsmetode eller geografisk opprinnelse. Det blir spennende å høre hva dommerne, fra rundt omkring i verden, syns om disse ostene som vi er veldig stolte av, sier Eirik Selmer-Olsen, konserndirektør FoU. Rekordstor deltakelse World Cheese Awards arrangeres hvert år av den britiske stiftelsen The Guild of Fine Food. Årets verdensmesterskap holdes i London i sammenheng med matmessen Taste of London. I fjor ble d