TINE og NFF vil ha 50 % jentetrenere og 40 % jentespillere

TINE Fotballskole går i spissen for å øke jenteandelen i barnefotball til 40 prosent. Sammen med Fotballforbundet skal Tine gjennom målrettet satsing inspirere flere, blant annet ved å sørge for at halvparten av trenerne er kvinner.
Foto: TINE

Prosentandelen jenter blant de rundt 70.000 barna over hele landet som deltar på TINE Fotballskole, har økt over flere år. Dette har blant annet skjedd på grunn av bevisst satsing på å rekruttere jenter, både som spillere og trenere. Per i dag er fordelingen i norske fotballklubber 33/67 % i alderen 6-12 år. Fordelingen på TINE Fotballskole er ca. 34-35 %. Nå har imidlertid Tine Fotballskole og Norges Fotballforbund sammen satt seg et enda høyere mål om at 40% av deltakerne på Tine Fotballskole skal være jenter.

– Vi mener det er et ambisiøst, men likevel oppnåelig mål. Vi ser at økt satsing de siste årene har ført til at flere jenter melder seg på Tine Fotballskole. Og når vi sammen med Norges Fotballforbund nå legger enda bedre til rette for klubbene, skal vi nå målet de kommende årene, sier Nina Elvestad fra Tine Fotballskole.

Skal sørge for flere kvinnelige trenere

Fotballforbundet og Tine vil også ha flere kvinnelige trenere, både på fotballskolene og rundt om i landets fotballklubber. Målet om 50 % kvinnelige trenere er både et viktig mål i seg selv og en måte å skape flere gode forbilder for unge fotballspillende jenter.

– Ambisjonen om 50/50 % fordeling jente- og guttetrenere er mulig å nå. Vi har sett og hørt at jentene er gode rollemodeller som trenere, og ser at de ofte bidrar til flere jentedeltakere. Derfor mener vi at dette er en fornuftig ambisjon som resultere i økt jentedeltakelse på sikt, sier André Paulsen i Norges Fotballforbund, som er fagansvarlig for Tine Fotballskole.

Med flere guttedeltakere enn jentedeltakere, vil dette naturlig medføre at jenter også trener gutter. Oftest er spillergruppene av en slik størrelse at det trengs to trenere. Da vil Tine Fotballskole legge til rett for at flest mulig grupper får med både en gutt og en jente som trenere.

– Vi mener at god skolering og gode forberedelser av instruktørene vil medføre at gutten og jenta sammen kan fungere optimalt som et lite trenerteam, sier Paulsen i Norges Fotballforbund.

Flere jenter med bedre tilrettelegging

For å nå målet vil Norges Fotballforbund og Tine Fotballskole legge best mulig til rette for attraktive sommerfotballskoler over hele landet som lokker både flere jenter og gutter. Det vil ikke minst skje gjennom godt forarbeid i samarbeid med klubbene, helt fra januar frem til fotballskolene over hele landet starter i månedsskifte mai-juni. NFF og Tine Fotballskole vil:

• Bidra til økt kompetanse på trenerne
  • Jobbe for flere jenter som trenere – og både jenter og gutter som gode rollemodeller
  • Sørge for instruktørsamling og gode forberedelser av trenerne
  • Legge til rette for god organisering under uken med fotballskoler
  • Bidra til enda bedre kommunikasjon ved å hjelpe klubbene til å bli flinkere til å vise at arrangementet og tilbudet eksisterer.

Fakta om TINE Fotballskole:

• Verdens største fotballskole for barn i alderen 6-12 år
  • Norges Fotballforbunds offisielle fotballskole i samarbeid med Tine siden 1998
  • 50 klubber, 70 000 barn og 12 000 instruktører deltar hver år.
  • Klubbene kommer fra hele landet, den nordligste fra Longyearbyen og den sørligste fra Mandal
  • Fotballskolene gjennomføres landet rundt i løpet av sommerferien
  • Fokus er på Sportslig kvalitet, trygge rammer og sunt kosthold

Kontaktperson NFF: André Paulsen, andre.paulsen@fotball.no , tlf: 91183232