TINE og IKEA åpner frokostkafé på Grünerløkka

Heimatt® er tilsvaret på generasjon prestasjon, sprengt hybelkapasitet og fulle lesesaler. Studenttilværelsen i storbyen kan være hard og det er behov for et sted der du kan komme som du er – og studere eller ta en matbit midt i byen.

Et hjem utenfor hjemmet

Bak kaféen står TINE og IKEA. Med sine to ekspertområder mat og møbler ønsker de å skape en unik møteplass hvor alle skal føle seg hjemme og ivaretatt.

– Det er flust av trendy kaffesteder rundt om i byen og vi ønsker å være motvekten til dette. På Heimatt tilbyr vi en avslappet og hjemmekoselig atmosfære, hvor du kan henge, skravle eller jobbe. Vi serverer frokost hele dagen og legger opp til at alle skal kunne komme akkurat som de er. Så hos oss kan du loffe ned i pysjbuksa klokka to om du skulle ønske det, sier direktør for Innovasjon i TINE, Hege Homlong.

Eget kollokvierom

Økende leiepriser, mindre hybler og fulle lesesaler er et kjent problem i studentbyene. Dette går igjen ut over arbeidsmiljøet til studentene, som ofte ender opp med å sitte med kollokviegruppa på kafé. Derfor vil Heimatt tilby et eget kollokvierom som kan reserveres for grupper mot kjøp av kaffe og en matbit.

– Vi ser at mange unge mennesker inkluderer mer enn selve boligen sin når de snakker om hjemmet sitt. Stamkaféen, nabolaget og til og med treningssenteret blir stadig i større grad en del av det utvidede hjemmet. Derfor er det både viktig og spennende å legge til rette for gode studiemuligheter og skape en følelse av å være hjemme også på kafé, sier leder for interiør og design i IKEA Norge, Jøril Korperud Johnsen.

Senior-baristaer

Det var viktig å involvere målgruppa selv i utviklingen av konseptet og UT:studentbyrå har stått for innsiktsarbeidet og vært med å skape ideen bak Heimatt. Innsikten viste at studenter som flytter hjemmefra ofte opplever å savne hjemmet de har vokst opp i og ikke minst familien hjemme. De ønsket seg et sted der de kan komme og føle seg som hjemme. Hjemmefølelsen speiles derfor også i valg av personale, kaffen serveres blant annet av seniorer.

– Vi har valgt å ansette seniorer som vil ha tid til ikke bare å servere kaffe og frokost, men også til å slå av en prat. Vi håper at dette vil skape møter mellom ung og gammel, som igjen gir et trygt og koselig miljø. Akkurat som det skal være i et hjem, sier Homlong.

Heimatt er et pilotprosjekt som holder åpent ut februar, med muligheter for forlengelse i Oslo og utvidelse til andre studentbyer.

Bilde 27.10.2017, 12 44 06