TINE meierier Ålesund kutter klimautslipp

Med ny banebrytende teknologi kan TINE Meieriet Ålesund erstatte naturgass med fjernvarme og redusere CO2-utslippene med hele 66%! I dag startet ordfører Eva Mariann Vinje Aurdal de nye varmepumpene.

Selskapet Olvondo Technology går nå sammen med Tafjord Kraftvarme og TINE Meieriet Ålesund for å utnytte ny teknologi. Nye varmepumper, basert på Stirling-teknologi, skal produsere vanndamp av varmt vann fra søppelforbrenningsanlegget i Breivika. De nye varmepumpene er plassert i et eget bygg i tilknytning til meieriet.

Banebrytende i norsk industri

Prosjektet i Ålesund er banebrytende av flere grunner.

- Dette er første gang fjernvarme benyttes som kilde til dampproduksjon for industriprosesser i Norge. Også forretningsmodellen er ny. Olvondo Technology selger ikke varmepumpeteknologien, men tar i stedet rollen som tjenesteleverandør og leverer energi til oss i form av damp på en langsiktig kontrakt, sier meierisjef Jan Heggem.

I dag var det en flott markering på meieriet i Ålesund med gjester, medarbeidere og ordføreren i spissen.

100% fornybar energi i TINEs produksjon og transport innen 2025

Til nå har TINE Meieriet Ålesund hatt et årlig dampforbruk på 12 GWh basert på naturgass.

- Bytte av teknologi vil ha stor klimabetydning. Løsningen fører til at utslippet av CO2 reduseres med hele 66%, sier meierisjefen.

TINE har som mål at hele produksjonen og transporten skal baseres på 100% fornybar energi innen 2025. Dette prosjektet alene vil bidra til en reduksjon i TINEs samla utslipp på 5%.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.TINE Meierier i Ålesund kutter klimautslipp