TINE med ny merking av ZERO-produkter

Nå endrer TINE merkingen på meieriprodukter uten tilsatt sukker, fra ZERO til «UTEN tilsatt sukker», slik at det fremdeles skal være enkelt for forbrukerne å ta gode valg.

Mattilsynet gjennomførte i fjor merkesjekken og resultatet var at TINE ble bedt om å endre merkingen på meieriprodukter med navnet «ZERO», fordi produktene naturlig inneholder sukker fra melken eller frukt.

– Vi er opptatt av å hjelpe forbrukerne ta gode valg og tydelig merking er en del av det. Når vi vet at 41 prosent synes at det er vanskelig å forstå om matvarene er sunne eller ei ved å lese på pakningen, så er det viktig med mest mulig lik merking. Vi trodde at «ZERO» var et godt innarbeidet begrep på produkter som ikke var tilsatt sukker, men er lydhøre når mattilsynet sier noe annet, sier Kathrine Mo, konserndirektør Innovasjon og marked i TINE.

Mattilsynet gjennomførte i 2017 merkesjekken hvor blant annet TINE fikk et vedtak på «ZERO»-merkingen av meieriprodukter. Vedtaket er gjeldende for alle leverandører med produkter som inneholder melke- eller fruktsukker. Produkter som Go’morgen® ZERO, Biola® ZERO, TINE IsKaffe ZERO og Piano ZERO vil fra februar bytte navn til «UTEN tilsatt sukker». Produktene vil ha den samme gode smaken som før.

Folk ønsker å få i seg mindre sukker

I følge en undersøkelse* laget av Norstat på vegne av TINE, svarer 4 av 10 at de ønsker å få i seg mindre sukker og over 7 av 10 leser på produktene for å finne ut om en vare er sunn eller ei. Det understreker viktigheten av tydelig og lett forståelig merking. TINE har derfor gjentatte ganger utfordret myndighetene for å få et regelverk på merking som gjøre det enklere for forbruker å se hvor mye sukker som er tilsatt et produkt.

– Det at hele 7 av 10 tror det er tilsatt sukker i naturellyoghurt viser at sukkermytene fortsatt lever i beste velgående. Det holder ikke bare å skrive en tydelig næringsdeklarasjon når 4 av 10 forbrukere svarer at de synes det er vanskelig å forstå hva som står på produktene. Vi må få lov til å merke produktene med hvor mye tilsatt sukker produktene våre har, sier Mo.

Populære produkter

Produkter uten tilsatt sukker blir stadig mer populære hos forbrukerne. TINE har siden lanseringen av første Go’Morgen ZERO i 2014 utvidet med to forskjellige TINE Iskaffe-produkter uten tilsatt sukker, og Go’Morgen og Biola har henholdsvis fire og to varianter hver. Go’Morgen UTEN tilsatt sukker står for 25 prosent av det totale Go’Morgen-salget*. Og til tross for at den først ble lansert i februar sto Piano Vaniljesaus Uten tilsatt sukker for 12 prosent av all vaniljesaus fra Piano i 2017*. Parallelt jobber TINE systematisk med å redusere det tilsatte sukkeret i de originale variantene.

– Så lenge produktene er populære så vil vi fortsette å komme opp med nye gode smaker og alternativer for de som av ulike årsaker ønsker mindre tilsatt sukker i kostholdet. Det er det tilsatte sukkeret helsemyndighetene ønsker at vi skal kutte ned på, og som vi jobber med å redusere – ved å tilsette søtstoff, men også ved produktutvikling på originalen. Litago UTEN og Sprett UTEN er gode eksempler på produkter uten tilsatt sukker, som heller ikke har søtstoff, sier Mo.

Den nye merkingen vil komme på produktene fra slutten av februar.

Om TINE Balanserapport:

Tallene er hentet fra en undersøkelse gjennomført i januar 2017 av Norstat på vegne av TINE. Den ble gjennomført på nett, med 1001 respondenter, i et representativt utvalg av den norske befolkningen over 15 år. Hele rapporten kan leses her.

*Kilde: Salgstallene kommer fra Nielsen

Dette skal produktene hete