Tine frikjent i MFU
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) har behandlet en klage på utforming av konkurranse for Tines Litago med bruk av Facebook og en tegnefunksjon på Snapchat. Tine får kritikk av MFU for ikke å angi særskilt aldersgrense på minimum 13 år i denne konkurransen.
Etter en samlet vurdering av mediebruk og virkemidler har MFU ikke gitt klager medhold. I sin vurdering har Utvalget blant annet lagt vekt på at Tine har kjøpt målgrupper 15-25 år og dermed ikke lagt seg inntil aldersgrensen på under 13 år som MFU har i sine retningslinjer. Utvalget var enstemmig i sin vurdering.
Nøkkelord
Kontakter
Wenche JacobsenSekretariatsleder
Tel:+47 932 59 461mfu@mfu.asOm MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Hele vedtaket kan sendes ved henvendelse mfu@mfu.as eller finnes på www.mfu.as fra 1.7.17.
Følg pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
MFU har fattet to vedtak som begge feller Spar Gran16.4.2024 12:51:29 CEST | Pressemelding
I begge vedtakene vurderer utvalget det slik at Spar Gran med kjøpmann Lereng i spissen bryter aktsomhetsplikten vedrørende markedsføring overfor ungdom.
Fordelt på 2 vedtak har MFU felt 7 leketøysforretninger for markedsføring av Prime15.4.2024 10:10:09 CEST | Pressemelding
Sakene føyer seg inn i en trend der MFU må ta stilling til leketøysforretningers markedsføring av usunne produkter overfor barn og ungdom.
MFU har fattet vedtak mot Extra Leker22.3.2024 09:08:32 CET | Pressemelding
Extra Leker ble felt av MFU for salg av søtsaker i leketøysforretning.
MFU fattet 2 vedtak i 2023 der emballasje stod sentralt20.3.2024 09:43:18 CET | Pressemelding
Begge sakene ledet til fellelse, og viser at selv om annonsøren i utgangspunktet står fritt med hensyn til utforming av selve produktet og emballasjen, vil denne utformingen ha betydning for hvilke medier og virkemidler som annonsøren kan ta i bruk.
MFU fattet 3 vedtak i 2023 der oppstilling i butikk stod sentralt.18.3.2024 10:25:10 CET | Pressemelding
Selv om oppstilling i butikk er sentralt i sakene viser sakene betydningen av at det foretas en helhetsvurdering basert på produkt, medier og virkemidler.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom