TINE effektiviserer osteproduksjonen

En rapport viser at TINE kan redusere de årlige kostnadene betydelig ved å samle hvitost- og spesialostproduksjonen på færre anlegg enn i dag. Etter planen vil styret gjøre vedtak om framtidig produksjonsstruktur før sommeren.

Syv ulike alternativer er vurdert hvor også andre kriterier enn økonomi er vektlagt, blant annet bærekraft, leveringsevne og fleksibilitet for innovasjon og nye produksjoner.

- Med stadig økende konkurranse, ikke minst fra import, er det viktig at TINE driver en mest mulig effektiv industri. Bortfall av eksportstøtte og utfasing av eksportproduksjonen av Jarlsberg er også en årsak til at vi må tilpasse industrien vår, sier konserndirektør Per Ivar Berg.

Styret ber også om at administrasjonen ser på et nytt alternativ for ombygging av Elnesvågen med et kortere tidsperspektiv, der en vurderer størst mulig utnyttelse av dagens utstyr. Det vil også gi større fleksibilitet under oppstart i Irland og vil bli en mindre krevende ombyggingsperiode for Elnesvågen dersom dette alternativet velges. Etter at dette alternativet er utredet vil styret sende saken ut på høring.

Det betyr at produksjonen av Edamer og kvit geitost på Ørsta og Gräddost på Verdal vil avhenge av hvilken framtidig løsning som velges. Produksjonen på Voss vil også avhenge av hvilken framtidig løsning som velges.

- Jeg har stor forståelse for at mange av våre medarbeidere nå vil føle usikkerhet i forhold til fremtidig jobb, men vi skal ta oss av hver enkelt medarbeider for å skape mest mulig trygghet og dette har vi gjort mange ganger før med godt resultat, sier Berg.

Det legges opp til at styret tar en endelig beslutning før sommeren. Det er derfor grunn til å understreke at det ikke er gjort noe vedtak i saken.

For mer informasjon:
Konserndirektør kommunikasjon Lars Galtung, tlf. 98214812.