Timelapse av Deichman Bjørvika

Kultur- og idrettsbygg i Oslo har støpt 20 meter i høyden på kun ti døgn ved hjelp av glideforskaling, og de tre sjaktene som skal bære Deichman Bjørvika står nå ferdig. Se filmen som viser den spektakulære prosessen.

I arbeidet med glidestøpen av de tre bærende sjaktene, hentet Kultur- og idrettsbygg inn spesialkompetanse fra det norske offshore-betong miljøet som er blant de beste i verden på dette feltet. Glideforskalingen startet 31. januar på plan 2. Sjaktene gled opp 20 meter i løpet av ti døgn, og ruver i dag 30 meter over bakken. Rundt 60 personer jobbet døgnkontinuerlig over to skift. Nærmere 1 200 tonn resirkulerbart armeringsstål støtter 800 kubikkmeter miljøvennlig betong i de tre sjaktene.

Film til fri bruk for presse. Kreditering: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF.

Fakta om bygget

• Byggherre: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF
  • Arkitekt: Lund Hagem Arkitekter /Atelier Oslo AS
  • Entreprenør råbygg: Skanska
  • Bruttoareal: 19 600 m2
  • Funksjonsareal: 13 560 m2
  • Antall etasjer: 5, med innskutte mesaniner, i tillegg til full kjeller
  • Byggeperiode: 2014 – 2019
  • Biblioteket åpner: 2020
  • Besøkstall:2 000 000/ år
  • Miljø og energi: Energivennlig passivhus og 50 prosent reduksjon i Co2 utslipp i forhold til dagens byggepraksis. Bygget er et FutureBuilt-prosjekt og støttes av Enova SF.